Consulaire dienstverlening

Reactie

Naam PeruMotors S.R.L. (Geert Boeder)
Plaats Arequipa - Peru
Datum 20 juni 2018

Vraag1

De Rijksoverheid geeft informatie waarmee Nederlandse reizigers zich beter kunnen voorbereiden op veiligheidsrisico’s in het buitenland. De Rijksoverheid gebruikt hiervoor verschillende informatiekanalen. De website www.nederlandwereldwijd.nl, de Reisapp en de Informatieservice van het ministerie van Buitenlandse Zaken, het Twitteraccount @247BZ en het 24/7 BZ contactcenter voor contact via email en telefoon. Met de BZ-reisadviezen per land op www.nederlandwereldwijd.nl kunnen Nederlandse reizigers zich beter voorbereiden op veiligheidsrisico's tijdens een buitenlands verblijf. Elk reisadvies heeft een classificatie die aangeeft hoe veilig een land of gebied is.

- Wat zijn uw suggesties om de informatievoorziening van de Rijksoverheid over de veiligheid in het buitenland te verbeteren zodat Nederlanders zich nog beter kunnen voorbereiden op hun buitenlands verblijf?
- Wat moeten de gevolgen zijn voor de consulaire bijstand aan Nederlanders die afreizen naar oranje en rode gebieden en in de problemen komen?
- Wat moeten de gevolgen zijn voor de consulaire bijstand aan Nederlanders die in een gebied blijven wonen waarvoor het reisadvies is gewijzigd naar rood (= niet reizen)?
- Wat moeten de gevolgen zijn voor consulaire bijstand aan Nederlanders die zich vooraf niet voldoende hebben verzekerd, in de problemen zijn gekomen en om bijstand vragen?

Een nadere toelichting op het onderwerp ‘reisadviezen’ treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
Voor mij zijn de wereldwijde reisadviezen ondoorzichtig. Ik woon al 15 jaar in een ‘Geel gebied’, en in datzelfde land (Peru) zijn er zelfs ook ‘Oranje Gebieden’, waar ik met enige regelmaat beroepsmatig doorheen reis. Ik ken de criteria voor het bepalen van de reisadviezen niet. Maar, ik ken het land waar ik woon en onze buurlanden vrij goed. En ik reis ook zeer geregeld in deze landen, net als in Noord-Amerika en Europa. Ik vind het oprecht vreemd dat landen als Ecuador, Peru, Chile, Bolivia en Argentinië allemaal geel zijn, terwijl Uruguay en zelfs de USA helemaal (!) groen zijn. Dat kàn niet kloppen. De USA kent in het echt meer ‘no-go’ zones, dan heel Zuid-Amerika samen.

Verder vind ik dat er een onderscheid gemaakt moet worden tussen Nederlandse reizigers naar, en Nederlandse bewoners van een bepaald land. Als er bijvoorbeeld hier in Peru een nabijgelegen vulkaan uitbarst, dan zou ik zo maar onbedoeld in een ‘Oranje’ of zelfs ‘Rood’ gebied kunnen wonen. Ik vind dat toch wat anders dan reizigers die toch reizen naar gebieden met de kwalificatie ‘Oranje’ of ‘Rood’.

Dit gezegd hebbende:
- Het geven van reisadviezen zal altijd wel arbitrair blijven, maar ik vind dat BuZa wel een beetje beter haar best mag doen om objectieve, en dus betere adviezen te geven.
- Ik vind dat reizigers/toeristen, maar ook bewoners altijd in eerste instantie zelf verantwoordelijk zijn voor hun zelfredzaamheid, maar ook voor hun daden ! Als reizigers/toeristen toch naar ‘Oranje’ en/of ‘Rood’ gebied reizen, dan is dat op ‘eigen risico’, maar als de Rijksoverheid kan helpen, dan moet ze dat doen, daar waar mogelijk.?Hetzelfde geldt (voor mij) voor criminelen die zichzelf in de nesten gewerkt hebben met criminele daden, zoals bijvoorbeeld drugssmokkelaars in den vreemde. Daar waar mogelijk helpen, maar niet tegen elke prijs. Veel mensen verwachten ten onrechte teveel van de Rijksoverheid in dit soort gevallen.
- De Rijksoverheid mag van reizigers naar het buitenland verwachten, misschien wel eisen, dat zij zich deugdelijk verzekeren, met in eerste instantie toegang tot een alarmcentrale. Als er dan toch nog een beroep gedaan moet worden op consulaire bijstand, dan mogen er ook reële kosten in rekening gebracht worden.
- Zoals ik hierboven beschrijf is het volgens mij niet mogelijk om een algemene regel te maken voor Nederlanders die (blijven) wonen in ‘Rood’ gebied. Hier moet maatwerk geleverd worden en moet iedere situatie apart beoordeeld worden.

Vraag2

Nederlanders in het buitenland zijn in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor hun veiligheid. Veel Nederlanders kennen hun eigen verantwoordelijkheid en informeren zich voor vertrek over het bestemmingsland en zorgen voor een goede reisvoorbereiding. Ondanks goede voorbereiding en informatie kan een Nederlander in het buitenland iets overkomen en hulp nodig hebben. De Rijksoverheid biedt hiervoor de consulaire bijstand. De consulaire bijstand is een vangnet voor Nederlanders in het buitenland in acute nood waarbij anderen niet kunnen helpen en specifiek handelen van de overheid is vereist. Het doel van de consulaire bijstand is om de Nederlander in het buitenland zo snel mogelijk weer voldoende zelfredzaam te maken.

- Wat zijn uw suggesties om de consulaire bijstand van de Rijksoverheid aan Nederlanders in het buitenland te verbeteren?
- Voor welke groepen Nederlanders en in welke situaties zou de consulaire bijstand beperkt kunnen worden en voor welke groepen zijn extra consulaire inspanningen nodig?
- In hoeverre is maatwerk wenselijk in het licht van het beginsel dat elke Nederlander in dezelfde situatie evenveel recht heeft op consulaire bijstand?

Een nadere toelichting op het onderwerp ‘consulaire bijstand’ treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
Ik kan me helemaal vinden in de beschrijving in het uitleg-document.

Vraag3

Nederlanders in het buitenland kunnen een nieuw reis- of identiteitsdocument aanvragen bij de Nederlandse vertegenwoordigingen (ambassades en consulaten-generaal) in het buitenland. In Nederland kunnen Nederlanders die in het buitenland wonen dit ook doen bij twaalf grensgemeenten in Nederland waaronder het loket van de gemeente Haarlemmermeer op luchthaven Schiphol. Ook loopt er momenteel een pilot in Edinburgh, waar Nederlanders een aanvraag voor een Nederlands reisdocument kunnen indienen bij een externe dienstverlener. De Rijksoverheid streeft er naar in de toekomst in samenwerking met private dienstverleners meer locaties aan te bieden waar een aanvraag kan worden ingediend. Ook streeft de Rijksoverheid naar het zo veel mogelijk digitaliseren van het aanvraagproces (‘online aanvragen’). Vooralsnog geldt dat voor een voldoende betrouwbare identiteitsvaststelling en het afgeven van vingerafdrukken een bezoek aan een balie noodzakelijk zal zijn.

Wat zijn uw suggesties voor verbetering van het aanvraag- en uitgifteproces van reisdocumenten aan Nederlanders in het buitenland?

Een nadere toelichting op het onderwerp ‘reisdocumenten’ treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
Ik begrijp dat er een wettelijke verschijningsplicht is bij het aanvragen van een nieuw paspoort. Met de huidige geldigheidsduur van een paspoort van 10 jaar, vind ik de huidige faciliteiten om een nieuw paspoort te verkrijgen voldoende. Ik heb eerder dit jaar mijn paspoort vernieuwd op Schiphol, en de service was meer dan prima ! Voor het nieuwe paspoort van mijn dochter moet ik binnenkort naar Lima, een reis van 1.000 kilometer. Het zij zo. Het leven in het buitenland heeft nu eenmaal dit soort consequenties.

Dit is mogelijk niet de plek om het Nederlandse rijbewijs aan de orde te stellen, maar ik wil het toch even aanstippen. Het huidige proces voor Nederlanders in den vreemde om een nieuw rijbewijs te verkrijgen is echt ONMOGELIJK. Ondanks dat er geen verschijningsplicht geldt in dit proces, want het proces is volledig administratief.
Voor mij is het NL rijbewijs van zeer grote waarde, mede vanwege mijn beroep. Ik ben in het bezit van geldige lokale rijbewijzen, maar ik wil mijn Nederlandse versie echt niet kwijt, omdat dat rijbewijs wereldwijd volledig erkend wordt.
Vorig jaar moest mijn NL rijbewijs vernieuwd worden. Dan moet je je via internet melden bij het RDW in Veendam. Dan moet je in Nederland geld overmaken, en dan krijg je een formulier toegestuurd uitsluitend naar een Nederlands (!) adres. Dat formulier heeft slechts een beperkte geldigheid en daar moet ook nog een fysieke (echte) pasfoto op die voldoet aan de 6-pagina lange Nederlandse voorschriften. Als je dat allemaal binnen de beperkte tijd geregeld hebt, dan wordt het nieuwe rijbewijs naar hetzelfde Nederlandse adres (!) gestuurd. Ik was alleen al aan het heen en weer sturen van de documenten en het rijbewijs meer dan € 300.00 aan DHL-rekeningen kwijt. Maar afgezien van de kosten, moet je dus een Nederlands adres hebben als je in het buitenland woont. Dit vind ik toch al te gek. Gelukkig heb ik familie en vrienden in Nederland die me hierbij hebben geholpen, maar wat nu als je niemand (meer) hebt in Nederland? Dan moet je dus minstens 2 a 3 weken naar Nederland reizen voor je nieuwe rijbewijs. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Hier zou de Rijksoverheid haar serviceverlening sterk kunnen verbeteren als BuZa en VWS (heet dat nog zo?) zouden kunnen samenwerken en de ambassades (en eventueel de consulaten) zouden inschakelen. Die hebben al de infrastructuur om dit soort administratieve processen goed uit te voeren.

Vraag4

In het kader van consulaire dienstverlening biedt de Nederlandse Rijksoverheid ook diensten aan niet-Nederlanders. De Rijksoverheid verstrekt aan visumplichtige vreemdelingen visa voor kort verblijf (max 90 dagen), de zogenoemde Schengenvisa en Caribische visa. Het beleid t.a.v. Schengenvisa wordt bepaald door de kaders van Europese wet- en regelgeving. Het Caribisch visumbeleid wordt bepaald door de Rijksvisumwet.
In het visumverleningsproces zet de Rijksoverheid in op het zo goed mogelijk faciliteren van visumplichtige reizigers en tegelijkertijd op het intensief checken van hoge-risico-groepen. Er wordt samengewerkt met private dienstverleners, waardoor er aanvraagmogelijkheden zijn op locaties waar geen Nederlandse vertegenwoordiging aanwezig is. De Rijksoverheid streeft er naar de klant in de toekomst een online aanvraagmogelijkheid aan te bieden.

Wat zijn uw suggesties voor verbetering van de dienstverlening aan visumaanvragers?

Een nadere toelichting op het onderwerp ‘visa treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
Tot enige jaren geleden was mijn Peruaanse vrouw visumplichtig voor het Schengen-gebied. Nu kunnen alle Peruanen visum-vrij reizen naar de Schengen-landen.
Ondanks dat er een Nederlands consulaat is in de stad waar wij wonen, moest mijn vrouw toch persoonlijk naar de NL ambassade in Lima voor het inleveren van de visum-aanvraag. Daar werden wat vreemde zaken gevraagd. Zo moest je al een retour-ticket hebben gekocht voordat het visum verleend werd. Zowel de plaatselijke consul als de ambassade hebben ons indertijd prima geholpen met het verkrijgen van het visum voor mijn vrouw. Nu zijn wij gelukkig verlost van de visumplicht. Echter… Onze dochter en ik hebben de Nederlandse nationaliteit. Mijn vrouw dus niet. Zo kan het zijn dat als wij langer dan 90 dagen in Nederland willen verblijven, alsnog een visum-circus van kracht wordt. En dat blijkt een zeer moeilijke (onmogelijke?) weg voor mijn vrouw om langer dan 90 dagen binnen één jaar binnen het Schengen-gebied te verblijven. Ik kan mij situaties indenken dat wij dit toch graag zouden willen. Bijvoorbeeld in geval van familiezaken of scholing van onze dochter. ?Mijn vrouw heeft ook een visum voor de USA. Dat proces is grotendeels gedigitaliseerd, met aan het eind een verschijningsplicht op de ambassade. In het kort komt het erop neer dat je eerst alle documenten digitaal instuurt, dan maak je via internet een afspraak op de ambassade voor een persoonlijk gesprek. En dan weet je direct of het visum verleend wordt of niet. Die geldt dan voor 10 jaar ! Het werkt prima.

Vraag5

Op het gebied van consulaire dienstverlening en visumverlening is er de afgelopen tijd voor de klanten sprake geweest van enkele zichtbare veranderingen in de dienstverlening, zoals digitalisering (bij de aanvraag van diensten), een bredere 247 bereikbaarheid en een nauwere samenwerking internationaal en met stakeholders om betere diensten aan de klanten te kunnen verlenen.

Wat zijn uw andere ideeën en suggesties om de consulaire dienstverlening in het buitenland te verbeteren? Welke aspecten in de consulaire dienstverlening zijn hierin belangrijk? En welke aspecten zijn hierin minder belangrijk?
Ik heb (gelukkig) niet zo heel veel met de Nederlandse Rijksoverheid te maken. Ik woon nu bijna 15 jaar buiten Nederland en de keren dat wij de hulp van de NL ambassade en/of consulaat nodig hadden, zijn mijn vrouw en ik naar tevredenheid geholpen.
Ik vind het wel enigszins frustrerend dat als je weet dat er een NL consulaat in je woonplaats is, dat je toch voor eigenlijk alle gebruikelijke zaken naar de ambassade moet reizen. Voor ons is dat een reis van 1.000 kilometer, met verblijf en dus relatief hoge kosten. Hier zou het consulaat (ook) als loket kunnen dienen. Of op z’n minst als ‘doorgeefluik’.