Consulaire dienstverlening
Reactie
Naam | Dhr A Bijlsma |
---|---|
Plaats | Edinburgh |
Datum | 21 juni 2018 |
Vraag3
Nederlanders in het buitenland kunnen een nieuw reis- of identiteitsdocument aanvragen bij de Nederlandse vertegenwoordigingen (ambassades en consulaten-generaal) in het buitenland. In Nederland kunnen Nederlanders die in het buitenland wonen dit ook doen bij twaalf grensgemeenten in Nederland waaronder het loket van de gemeente Haarlemmermeer op luchthaven Schiphol. Ook loopt er momenteel een pilot in Edinburgh, waar Nederlanders een aanvraag voor een Nederlands reisdocument kunnen indienen bij een externe dienstverlener. De Rijksoverheid streeft er naar in de toekomst in samenwerking met private dienstverleners meer locaties aan te bieden waar een aanvraag kan worden ingediend. Ook streeft de Rijksoverheid naar het zo veel mogelijk digitaliseren van het aanvraagproces (‘online aanvragen’). Vooralsnog geldt dat voor een voldoende betrouwbare identiteitsvaststelling en het afgeven van vingerafdrukken een bezoek aan een balie noodzakelijk zal zijn.Wat zijn uw suggesties voor verbetering van het aanvraag- en uitgifteproces van reisdocumenten aan Nederlanders in het buitenland?
Een nadere toelichting op het onderwerp ‘reisdocumenten’ treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
Als inwoner van Edinburgh heb ik natuurlijk zeer weinig aan te merken op de huidige procedure. Het zou alleen wenselijk zijn als de paspoort- en ID-kaartaanvraag gekoppeld zou zijn aan de GBA voor NL'ers in het buitenland in de gemeente Den Haag. Ik heb mijn huwelijksakte en de geboorteakten van mijn kinderen ingeschreven in Den Haag. Echter voor mijn paspoort moest ik vanuit Schotland bij de gemeentelijke overheid in Nederland een document aanvragen voor de nationale overheid in Nederland. Gelukkig was dat een simpele digitale aanvraag, maar gaf toch enige vertraging.