Consulaire dienstverlening

Reactie

Naam S J Dobbelsteijn
Plaats Amstelveen
Datum 5 juli 2018

Vraag3

Nederlanders in het buitenland kunnen een nieuw reis- of identiteitsdocument aanvragen bij de Nederlandse vertegenwoordigingen (ambassades en consulaten-generaal) in het buitenland. In Nederland kunnen Nederlanders die in het buitenland wonen dit ook doen bij twaalf grensgemeenten in Nederland waaronder het loket van de gemeente Haarlemmermeer op luchthaven Schiphol. Ook loopt er momenteel een pilot in Edinburgh, waar Nederlanders een aanvraag voor een Nederlands reisdocument kunnen indienen bij een externe dienstverlener. De Rijksoverheid streeft er naar in de toekomst in samenwerking met private dienstverleners meer locaties aan te bieden waar een aanvraag kan worden ingediend. Ook streeft de Rijksoverheid naar het zo veel mogelijk digitaliseren van het aanvraagproces (‘online aanvragen’). Vooralsnog geldt dat voor een voldoende betrouwbare identiteitsvaststelling en het afgeven van vingerafdrukken een bezoek aan een balie noodzakelijk zal zijn.

Wat zijn uw suggesties voor verbetering van het aanvraag- en uitgifteproces van reisdocumenten aan Nederlanders in het buitenland?

Een nadere toelichting op het onderwerp ‘reisdocumenten’ treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
Betere opleiding in de eerste plaats dat consulaire staff Nederlanders in het buitenland beter behandelen Ten tweede dat ze volledig opm hoogte zijn van de bestaande regels B V IN Kaapstad deed ik aanzoek voor visum en verblijfsvergunning voor mijn vrouw Die heeft Zuid Afrikaanse nationaliteit Ik ben van geboorte Nederlander en altijd mijn Nederlandse nationaliteit behouden en ben n u 81 jaar Mijn vrouw was ten tijde van aanzoek 75 jaar Wij werden weggestuurd Uw vrouw MOET de inburgering examen afleggen en nog meer B S met n boekje om te lezen wat er vereist word Ik was woedend toen ik thuis leesde dat personen b oven de 65 jr vrijgesteld zijn En U bent Nederlander dus kan U naar Nederland gaan voor 6 mnd en alees in Amsterdam regelen ONGELOOFLIJK Mijn vrouw achter laten alleen voor 6 mnd Gelukkig heb van n andere medewerker bij volgend bezoek alles geregeld Maar je voeld als n hond zoals je weggestuurd word !!!!!!
Onkunde bij consulaire personeel En ik weet van andere Nederlanders die net zo slecht behandeld zijn in Kaapstad

Vraag4

In het kader van consulaire dienstverlening biedt de Nederlandse Rijksoverheid ook diensten aan niet-Nederlanders. De Rijksoverheid verstrekt aan visumplichtige vreemdelingen visa voor kort verblijf (max 90 dagen), de zogenoemde Schengenvisa en Caribische visa. Het beleid t.a.v. Schengenvisa wordt bepaald door de kaders van Europese wet- en regelgeving. Het Caribisch visumbeleid wordt bepaald door de Rijksvisumwet.
In het visumverleningsproces zet de Rijksoverheid in op het zo goed mogelijk faciliteren van visumplichtige reizigers en tegelijkertijd op het intensief checken van hoge-risico-groepen. Er wordt samengewerkt met private dienstverleners, waardoor er aanvraagmogelijkheden zijn op locaties waar geen Nederlandse vertegenwoordiging aanwezig is. De Rijksoverheid streeft er naar de klant in de toekomst een online aanvraagmogelijkheid aan te bieden.

Wat zijn uw suggesties voor verbetering van de dienstverlening aan visumaanvragers?

Een nadere toelichting op het onderwerp ‘visa treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
In sommige landen zoals weederom Z A is het redelijk n probleem om gesertifiseerde kopien van documente te verkrijgen Zijn in zekere gevallen bestaande identiteits documenten dan misschien toch wel aanvaarbaar ?????

Vraag5

Op het gebied van consulaire dienstverlening en visumverlening is er de afgelopen tijd voor de klanten sprake geweest van enkele zichtbare veranderingen in de dienstverlening, zoals digitalisering (bij de aanvraag van diensten), een bredere 247 bereikbaarheid en een nauwere samenwerking internationaal en met stakeholders om betere diensten aan de klanten te kunnen verlenen.

Wat zijn uw andere ideeën en suggesties om de consulaire dienstverlening in het buitenland te verbeteren? Welke aspecten in de consulaire dienstverlening zijn hierin belangrijk? En welke aspecten zijn hierin minder belangrijk?
In heel veel gevallen is het ontzettend problematies om afspraken te regelen Iedereen word verwacht om dit online tedoen Maar ouderen zijn niet altijd zo behendig in het gebruik van Computers !!!!!!!!