Consulaire dienstverlening

Reactie

Naam Emily Hemstra
Plaats Richmond, TX, USA
Datum 21 juni 2018

Vraag3

Nederlanders in het buitenland kunnen een nieuw reis- of identiteitsdocument aanvragen bij de Nederlandse vertegenwoordigingen (ambassades en consulaten-generaal) in het buitenland. In Nederland kunnen Nederlanders die in het buitenland wonen dit ook doen bij twaalf grensgemeenten in Nederland waaronder het loket van de gemeente Haarlemmermeer op luchthaven Schiphol. Ook loopt er momenteel een pilot in Edinburgh, waar Nederlanders een aanvraag voor een Nederlands reisdocument kunnen indienen bij een externe dienstverlener. De Rijksoverheid streeft er naar in de toekomst in samenwerking met private dienstverleners meer locaties aan te bieden waar een aanvraag kan worden ingediend. Ook streeft de Rijksoverheid naar het zo veel mogelijk digitaliseren van het aanvraagproces (‘online aanvragen’). Vooralsnog geldt dat voor een voldoende betrouwbare identiteitsvaststelling en het afgeven van vingerafdrukken een bezoek aan een balie noodzakelijk zal zijn.

Wat zijn uw suggesties voor verbetering van het aanvraag- en uitgifteproces van reisdocumenten aan Nederlanders in het buitenland?

Een nadere toelichting op het onderwerp ‘reisdocumenten’ treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
Veel mensen moeten ver reizen om bij een consulaat te komen voor een paspoortaanvraag, voor mij is het bijna 2000km van Houston naar Miami. Een oplossing voor dit probleem zou uiteraard het (her)openen van consulaten voor paspoortaanvragen zijn, maar het zou ook al schelen als de consulaten die de aanvragen behandelen geografisch gezien beter verdeeld zouden worden over een land. Ik neem de VS als voorbeeld. New York en Washington liggen, relatief gezien, erg dicht bij elkaar, nog geen 400 km. Voor mensen in New York is Washington, vergeleken met de afstand die veel mensen moeten afleggen, prima bereikbaar, en andersom uiteraard ook. Het zou geografisch gezien veel logischer zijn 1 van deze 2 locaties te sluiten, en dan Chicago en/of Houston paspoortaanvragen laten behandelen. Ook vind ik persoonlijk Miami een onlogische locatie. iedereen die niet in Florida woont moet het hele schiereiland afreizen om bij Miami te komen. Atlanta was voor een veel groter gebied bereisbaar, en zou in mijn ogen dus geografisch gezien logischer zijn.
De grensgemeenten die nu in Nederland de mogelijkheid geven een paspoort aan te vragen zijn absoluut al een grote verbetering, maar dan moeten de procedures wel goed bekeken worden. Als ik voor mijn minderjarige kinderen een nieuw paspoort aanvraag bij een ambassade of consulaat hoef ik daarvoor geen trouwakte meer aan te leveren, en de geboorteakte hoeft niet recent te zijn. Ik heb bij de eerste paspoortaanvraag wel een recente aktes moeten aanleveren, maar voor vernieuwen hoeft dat niet. Echter, als ik er voor kies om een paspoort aan te vragen bij een grensgemeente moet ik bij elke paspoortaanvraag weer recente aktes aanleveren. Voor mij volkomen onbegrijpelijk, want waarom is dat bij een grensgemeente wel nodig, en bij een consulaat niet. Navraag bij BuZa leverde mij in eerste instantie het antwoord op dat dit kwam doordat de gemeentes toegang hebben tot meer systemen, maar dan zouden de gemeentes juist minder documenten nodig hebben, niet meer. Het aanvragen van aktes kost vaak veel tijd en is ook niet gratis (zeker als het buitenlandse aktes betreft die een apostille nodig hebben, al valt dit gelukkig te ondervangen door de aktes in Den Haag in te schrijven, helaas lijken niet alle Nederlanders in het buitenland hiermee bekend), als het dan ook nog volkomen nutteloos lijkt te zijn is dit extra zuur.

Vraag5

Op het gebied van consulaire dienstverlening en visumverlening is er de afgelopen tijd voor de klanten sprake geweest van enkele zichtbare veranderingen in de dienstverlening, zoals digitalisering (bij de aanvraag van diensten), een bredere 247 bereikbaarheid en een nauwere samenwerking internationaal en met stakeholders om betere diensten aan de klanten te kunnen verlenen.

Wat zijn uw andere ideeën en suggesties om de consulaire dienstverlening in het buitenland te verbeteren? Welke aspecten in de consulaire dienstverlening zijn hierin belangrijk? En welke aspecten zijn hierin minder belangrijk?
Ik wil graag nog een opmerking maken over de recent geintroduceerde ‘Paspoorttool’. Hoewel ik er zelf sowieso niet zo veel nut in zie (al deze informatie was al op de website te vinden), vind ik het wel erg kwalijk dat er fouten in zitten. De paspoorttool geeft ook een lijst met documenten die nodig zijn als men er voor kiest bij een grensgemeente een paspoortaanvraag te doen. Echter, de bij grensgemeentes benodigde trouw- en geboorteakte voor paspoortvernieuwingen voor minderjarigen worden hier helemaal niet genoemd. Het gevolg kan zijn dat mensen naar Nederland afreizen (wat zeker met een gezin een enorme kostenpost kan zijn) om daar een paspoort te vernieuwen, en dit vervolgens niet kunnen doen doordat er documenten ontbreken, waardoor ze onverichter zake weer naar huis moeten keren en nogmaals veel kosten moeten maken om naar een consulaat of ambassade af te reizen.