Consulaire dienstverlening

Reactie

Naam prive (JG Mulder)
Plaats Brussel
Datum 20 juni 2018

Vraag3

Nederlanders in het buitenland kunnen een nieuw reis- of identiteitsdocument aanvragen bij de Nederlandse vertegenwoordigingen (ambassades en consulaten-generaal) in het buitenland. In Nederland kunnen Nederlanders die in het buitenland wonen dit ook doen bij twaalf grensgemeenten in Nederland waaronder het loket van de gemeente Haarlemmermeer op luchthaven Schiphol. Ook loopt er momenteel een pilot in Edinburgh, waar Nederlanders een aanvraag voor een Nederlands reisdocument kunnen indienen bij een externe dienstverlener. De Rijksoverheid streeft er naar in de toekomst in samenwerking met private dienstverleners meer locaties aan te bieden waar een aanvraag kan worden ingediend. Ook streeft de Rijksoverheid naar het zo veel mogelijk digitaliseren van het aanvraagproces (‘online aanvragen’). Vooralsnog geldt dat voor een voldoende betrouwbare identiteitsvaststelling en het afgeven van vingerafdrukken een bezoek aan een balie noodzakelijk zal zijn.

Wat zijn uw suggesties voor verbetering van het aanvraag- en uitgifteproces van reisdocumenten aan Nederlanders in het buitenland?

Een nadere toelichting op het onderwerp ‘reisdocumenten’ treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
De wachttijden zijn veel te lang; in Breda loopt het op tot 5 maanden. Zodra je een afspraak hebt kun je die niet meer verzetten, zelfs niet binnen dezelfde dag, want dan weer 5 maanden wachten.

Ik ken een Nederlands gezin dat twee zaterdagen achter elkaar vanuit België naar Schiphol is gereden (3 uur enkele reis, dus 12 uur in de auto), alleen maar om nog op vakantie te kunnen naar Italïe een paar maanden later. En natuurlijk 4 keer 130 euro aftikken, meer dan voor Nederlanders in Nederland.

Vraag5

Op het gebied van consulaire dienstverlening en visumverlening is er de afgelopen tijd voor de klanten sprake geweest van enkele zichtbare veranderingen in de dienstverlening, zoals digitalisering (bij de aanvraag van diensten), een bredere 247 bereikbaarheid en een nauwere samenwerking internationaal en met stakeholders om betere diensten aan de klanten te kunnen verlenen.

Wat zijn uw andere ideeën en suggesties om de consulaire dienstverlening in het buitenland te verbeteren? Welke aspecten in de consulaire dienstverlening zijn hierin belangrijk? En welke aspecten zijn hierin minder belangrijk?
Er worden geen diensten meer aan klanten geleverd in België.

Om het paspoort voor mijn minderjarige dochter te vernieuwen moest ik twee vrije dagen en haar twee dagen van school halen om overdag naar Bergen op Zoom te rijden. Dit omdat ik op Schiphol een afspraak had in het weekend maar helaas moest afzeggen, en de volgende mogelijkheid daar (of in Breda) pas 5 maanden later was. Gelukkig kon ik door te bellen en begrip te vragen bij de gemeente Bergen op Zoom binnen een paar weken terecht, waarvoor dank.