Consulaire dienstverlening
Reactie
Naam | R. Verstegen |
---|---|
Plaats | München |
Datum | 29 juni 2018 |
Vraag3
Nederlanders in het buitenland kunnen een nieuw reis- of identiteitsdocument aanvragen bij de Nederlandse vertegenwoordigingen (ambassades en consulaten-generaal) in het buitenland. In Nederland kunnen Nederlanders die in het buitenland wonen dit ook doen bij twaalf grensgemeenten in Nederland waaronder het loket van de gemeente Haarlemmermeer op luchthaven Schiphol. Ook loopt er momenteel een pilot in Edinburgh, waar Nederlanders een aanvraag voor een Nederlands reisdocument kunnen indienen bij een externe dienstverlener. De Rijksoverheid streeft er naar in de toekomst in samenwerking met private dienstverleners meer locaties aan te bieden waar een aanvraag kan worden ingediend. Ook streeft de Rijksoverheid naar het zo veel mogelijk digitaliseren van het aanvraagproces (‘online aanvragen’). Vooralsnog geldt dat voor een voldoende betrouwbare identiteitsvaststelling en het afgeven van vingerafdrukken een bezoek aan een balie noodzakelijk zal zijn.Wat zijn uw suggesties voor verbetering van het aanvraag- en uitgifteproces van reisdocumenten aan Nederlanders in het buitenland?
Een nadere toelichting op het onderwerp ‘reisdocumenten’ treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
De vele kommentaren bei vraag 3 sluit ik mij aan. Het is onbegrijpelijk en zeer teleurstellend, dat consulaire dienstverlening voor Nederlanders in het buitenland tot minimalservice eingespaard werd.
Dit ten laste der daardoor ontstane individuele kosten en moeiten voor de betreffende personen.
Nederlander in het buitenland te zijn was in 40 jaren verblijf in het buitenland in vergelijking tot nu toe komfortabel. Deze services graag in europees kontext oplossen. Digitalisering is niet eerst kortgeleden uitgevonden en dringend geboden. In plaats van München (de consulaire afdeling van dit Consulaat-generaal is per 31-12-2015 gesloten) dus nu naar Berlijn of naar Nederland. Het prozedere is moeizaam.
Bij de eerste poging een Berlijn-termijn te boeken, stonden slechts 2 mogelijkheden ter beschikking. Het doorzoeken de richtljnen maakte ook niet vrolijk. De antwoorden bij het CallCenter (?) niet adequat.
Heb altijd optimistisch, misschien naiv, aangenomen, dat na zovele europese jaren een paspoort of elektronisch identiteitsbewijs europees-allgemeen ter beschikking zouden staan. Tja…