Consulaire dienstverlening
Reactie
Naam | Brazilieforum.nl (R.A. Meijer) |
---|---|
Plaats | Fortaleza |
Datum | 23 juni 2018 |
Vraag1
De Rijksoverheid geeft informatie waarmee Nederlandse reizigers zich beter kunnen voorbereiden op veiligheidsrisico’s in het buitenland. De Rijksoverheid gebruikt hiervoor verschillende informatiekanalen. De website www.nederlandwereldwijd.nl, de Reisapp en de Informatieservice van het ministerie van Buitenlandse Zaken, het Twitteraccount @247BZ en het 24/7 BZ contactcenter voor contact via email en telefoon. Met de BZ-reisadviezen per land op www.nederlandwereldwijd.nl kunnen Nederlandse reizigers zich beter voorbereiden op veiligheidsrisico's tijdens een buitenlands verblijf. Elk reisadvies heeft een classificatie die aangeeft hoe veilig een land of gebied is.- Wat zijn uw suggesties om de informatievoorziening van de Rijksoverheid over de veiligheid in het buitenland te verbeteren zodat Nederlanders zich nog beter kunnen voorbereiden op hun buitenlands verblijf?
- Wat moeten de gevolgen zijn voor de consulaire bijstand aan Nederlanders die afreizen naar oranje en rode gebieden en in de problemen komen?
- Wat moeten de gevolgen zijn voor de consulaire bijstand aan Nederlanders die in een gebied blijven wonen waarvoor het reisadvies is gewijzigd naar rood (= niet reizen)?
- Wat moeten de gevolgen zijn voor consulaire bijstand aan Nederlanders die zich vooraf niet voldoende hebben verzekerd, in de problemen zijn gekomen en om bijstand vragen?
Een nadere toelichting op het onderwerp ‘reisadviezen’ treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
- Wat zijn uw suggesties om de informatievoorziening van de Rijksoverheid over de veiligheid in het buitenland te verbeteren zodat Nederlanders zich nog beter kunnen voorbereiden op hun buitenlands verblijf?
Veel gedetailleerder. In Brazilië meermaals meegemaakt dat gebieden waren die met gemak op "Rood" zouden moeten staan, terwijl het in de rest van Brazilië gewoon rustig was. Zelfs op metropool (Sao Paulo, Rio, Fortaleza) niveau is het noodzakelijk om veel gedetailleerder informatie te verstrekken.
- Wat moeten de gevolgen zijn voor de consulaire bijstand aan Nederlanders die afreizen naar oranje en rode gebieden en in de problemen komen?
Goede toegang tot lokale consul die ook Nederlands spreekt.
- Wat moeten de gevolgen zijn voor de consulaire bijstand aan Nederlanders die in een gebied blijven wonen waarvoor het reisadvies is gewijzigd naar rood (= niet reizen)?
Voor de Nederlandse bewoners in "rode" gebieden is het van belang dat er toegang is tot een consul met de Nederlandse nationaliteit. Juist in "rode" situaties kan het zijn dat een consul met de nationaliteit van het land niet te vertrouwen is.
- Wat moeten de gevolgen zijn voor consulaire bijstand aan Nederlanders die zich vooraf niet voldoende hebben verzekerd, in de problemen zijn gekomen en om bijstand vragen?
Het is volstrekt belachelijk dat de Nederlandse overheid de consulaire bijstand laat afhangen van het wel of niet verzekerd zijn van haar burgers. De bijstand moet direct geschieden en kan daarna later worden verhaald op de verzekeraar of op de toekomstige uitkeringen van de burger. Ik heb nu meermaals meegemaakt dat een verdachte pas na tien dagen een pro deo advocaat kreeg toegewezen of een vermoorde zeiler maandenlang in een mortuarium lag te verrotten. Pas nadat een journalist op decasus ging zitten werd men wakker bij het consulaat, en dan nog met veel moeite. Men zou een voorbeeld moeten nemen aan het Zwitserse model, waar bij de "Heimat" gemeente altijd garant staat voor haar inwoners en de verplichting heeft om het uiterste te doen om haar (ook voormalige) inwoners te hulp te schieten, zonder enig conditie vooraf.
Vraag2
Nederlanders in het buitenland zijn in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor hun veiligheid. Veel Nederlanders kennen hun eigen verantwoordelijkheid en informeren zich voor vertrek over het bestemmingsland en zorgen voor een goede reisvoorbereiding. Ondanks goede voorbereiding en informatie kan een Nederlander in het buitenland iets overkomen en hulp nodig hebben. De Rijksoverheid biedt hiervoor de consulaire bijstand. De consulaire bijstand is een vangnet voor Nederlanders in het buitenland in acute nood waarbij anderen niet kunnen helpen en specifiek handelen van de overheid is vereist. Het doel van de consulaire bijstand is om de Nederlander in het buitenland zo snel mogelijk weer voldoende zelfredzaam te maken.- Wat zijn uw suggesties om de consulaire bijstand van de Rijksoverheid aan Nederlanders in het buitenland te verbeteren?
- Voor welke groepen Nederlanders en in welke situaties zou de consulaire bijstand beperkt kunnen worden en voor welke groepen zijn extra consulaire inspanningen nodig?
- In hoeverre is maatwerk wenselijk in het licht van het beginsel dat elke Nederlander in dezelfde situatie evenveel recht heeft op consulaire bijstand?
Een nadere toelichting op het onderwerp ‘consulaire bijstand’ treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
- Wat zijn uw suggesties om de consulaire bijstand van de Rijksoverheid aan Nederlanders in het buitenland te verbeteren?
1. Stop met uitbesteding van allerlei diensten aan dienstverleners die hun hoofdkantoor buiten Nederland hebben, laat staan buiten de EU: Het uitbesteden van taken aan Indiaase outsoursers, waar gegevens van Nederlanders beschikbaar komen buiten Nederland en waarvan data wordt opgeslagen en verwerkt in niet-Nederlandse landen is je reinste kolder.
2. Zorg voor consuls met de Nederlandse nationaliteit.
3. Zorg voor een inspraakmodel waarbij Nederlanders die GEEN directe binding met het consulaat hebben de prestaties van het consulaat kunnen evalueren. Een slechte prestatie van het consulaat zou direct van invloed moeten zijn op de beoordeling van consul en ambassadeur.
Voor welke groepen Nederlanders en in welke situaties zou de consulaire bijstand beperkt kunnen worden en voor welke groepen zijn extra consulaire inspanningen nodig?De consulaire bijstand is al extrreem beperkt. Verdere afbouw gaat alleen maar tot ongeliukken leiden. Als er bezuinigd zou moeten worden dan kan men snijden in de zeer riante arbeidsvoorwaarden.
- In hoeverre is maatwerk wenselijk in het licht van het beginsel dat elke Nederlander in dezelfde situatie evenveel recht heeft op consulaire bijstand?
Erg sturende vraag. Wat voor Ebru Umar geldt, zou moeten gelden voor iedere Nederlander. Maximale bijstand. Nu wordt gekeken of iemand verzekert is, dan gaat men pas eens iets doen. Dat is sowieso al meten met twee maten. Blijkbaar gaat men bij BuZa pas wakker worden als er "ophef" is. Dat is iedere keer weer een gok, waardoor er al veel Nederlanders onnodigin de problemen zijn geraakt.
de sugfgestie die gewekt wordt in de pdf om dan wellicht te denken aan notoire wetsovertreders is buiten iedere proportie. Juist in die gevallen is extra ondersteuning van het consulaat nodig. Dat zien we bijvoorbeeld aan de casus met de ten onrechte veroordeelde Romano van der Dussen waar het consulaat geen poot heeft uitgestoken.
Vraag3
Nederlanders in het buitenland kunnen een nieuw reis- of identiteitsdocument aanvragen bij de Nederlandse vertegenwoordigingen (ambassades en consulaten-generaal) in het buitenland. In Nederland kunnen Nederlanders die in het buitenland wonen dit ook doen bij twaalf grensgemeenten in Nederland waaronder het loket van de gemeente Haarlemmermeer op luchthaven Schiphol. Ook loopt er momenteel een pilot in Edinburgh, waar Nederlanders een aanvraag voor een Nederlands reisdocument kunnen indienen bij een externe dienstverlener. De Rijksoverheid streeft er naar in de toekomst in samenwerking met private dienstverleners meer locaties aan te bieden waar een aanvraag kan worden ingediend. Ook streeft de Rijksoverheid naar het zo veel mogelijk digitaliseren van het aanvraagproces (‘online aanvragen’). Vooralsnog geldt dat voor een voldoende betrouwbare identiteitsvaststelling en het afgeven van vingerafdrukken een bezoek aan een balie noodzakelijk zal zijn.Wat zijn uw suggesties voor verbetering van het aanvraag- en uitgifteproces van reisdocumenten aan Nederlanders in het buitenland?
Een nadere toelichting op het onderwerp ‘reisdocumenten’ treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
Vooralsnog geldt dat voor een voldoende betrouwbare identiteitsvaststelling en het afgeven van vingerafdrukken een bezoek aan een balie noodzakelijk zal zijn.
Een bezoek aan een balie. Nee, het is een bezoek aan een Nederlandse ambtenaar die vastgeklonken zit aan die balie. De identiteit en vingerafdrukken moeten bij die persoon worden geverifieerd. Daarvoor heeft die ambtenaar de beschikking over een vingerafdrukkenscanner. Ieder consulaat in een groot land beschikt over een mobiele versie daarvan. Ontketen die ambtenaar van zijn balie, geef hem een paar economy vliegtickets en laat de beste ambtenaar een rondritje in het land doen. Kondig dat ruimschoots aan in de sociale media etc. Combineer dat eventueel met een dag met een van de vele vereniging. Dit kost zeer weinig, maar bespaard de Nederlanders die vaak duizenden kilometes van het consulaat wonen duizenden Euro's. Een dergelijke opöossing heeft alleen maar voordelen voor beide "partijen".
Vraag4
In het kader van consulaire dienstverlening biedt de Nederlandse Rijksoverheid ook diensten aan niet-Nederlanders. De Rijksoverheid verstrekt aan visumplichtige vreemdelingen visa voor kort verblijf (max 90 dagen), de zogenoemde Schengenvisa en Caribische visa. Het beleid t.a.v. Schengenvisa wordt bepaald door de kaders van Europese wet- en regelgeving. Het Caribisch visumbeleid wordt bepaald door de Rijksvisumwet.In het visumverleningsproces zet de Rijksoverheid in op het zo goed mogelijk faciliteren van visumplichtige reizigers en tegelijkertijd op het intensief checken van hoge-risico-groepen. Er wordt samengewerkt met private dienstverleners, waardoor er aanvraagmogelijkheden zijn op locaties waar geen Nederlandse vertegenwoordiging aanwezig is. De Rijksoverheid streeft er naar de klant in de toekomst een online aanvraagmogelijkheid aan te bieden.
Wat zijn uw suggesties voor verbetering van de dienstverlening aan visumaanvragers?
Een nadere toelichting op het onderwerp ‘visa treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
Als die EU zo goed zou werken als iedereen ons doet geloven moet het toch een koud kunstje te zijn om met die andere 28 EU landen samen te werken. Het lijkt me geen terrein welke je wilt overlaten aan private dienstverleners, zeker niet private dienstverleners die gevestigd zijn buiten de EU of Nederland, zoals nu het geval is met een dienstverlener uit India.
Vraag5
Op het gebied van consulaire dienstverlening en visumverlening is er de afgelopen tijd voor de klanten sprake geweest van enkele zichtbare veranderingen in de dienstverlening, zoals digitalisering (bij de aanvraag van diensten), een bredere 247 bereikbaarheid en een nauwere samenwerking internationaal en met stakeholders om betere diensten aan de klanten te kunnen verlenen.Wat zijn uw andere ideeën en suggesties om de consulaire dienstverlening in het buitenland te verbeteren? Welke aspecten in de consulaire dienstverlening zijn hierin belangrijk? En welke aspecten zijn hierin minder belangrijk?
De nieuwe website is een grote verbetering ten opzichte van al die honderden goedbedoelde hobbyprojectjes waar we het vroeger mee moesten doen. Helaas is de afstand met de burger wel sterk vergroot. Er is eigenlijk geen enkele binding meer met de Nederlandse overheid.