Consulaire dienstverlening

Reactie

Naam P Koops
Plaats Quebec City
Datum 3 juli 2018

Vraag3

Nederlanders in het buitenland kunnen een nieuw reis- of identiteitsdocument aanvragen bij de Nederlandse vertegenwoordigingen (ambassades en consulaten-generaal) in het buitenland. In Nederland kunnen Nederlanders die in het buitenland wonen dit ook doen bij twaalf grensgemeenten in Nederland waaronder het loket van de gemeente Haarlemmermeer op luchthaven Schiphol. Ook loopt er momenteel een pilot in Edinburgh, waar Nederlanders een aanvraag voor een Nederlands reisdocument kunnen indienen bij een externe dienstverlener. De Rijksoverheid streeft er naar in de toekomst in samenwerking met private dienstverleners meer locaties aan te bieden waar een aanvraag kan worden ingediend. Ook streeft de Rijksoverheid naar het zo veel mogelijk digitaliseren van het aanvraagproces (‘online aanvragen’). Vooralsnog geldt dat voor een voldoende betrouwbare identiteitsvaststelling en het afgeven van vingerafdrukken een bezoek aan een balie noodzakelijk zal zijn.

Wat zijn uw suggesties voor verbetering van het aanvraag- en uitgifteproces van reisdocumenten aan Nederlanders in het buitenland?

Een nadere toelichting op het onderwerp ‘reisdocumenten’ treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
De dienst verlening hier in Canada is in een woord gewoon VERSCHRIKKELIJK. De website die beschikbaar is om informatie te krijgen m.b.t. de vereiste formulieren is simpelweg niet te vinden. Daarbij doet de consulaire attache hier in Quebec City niets, uw consulaat in Montreal is gesloten wat inhoud dat ik 5 uur heen en 5 uur terug moet reizen om een paspoort te verlengen en 3 paspoorten aan vragen. Als je dan ook nog eens de informatie niet kan vinden op de websites die je nodig hebt (om te voorkomen dan je een formulier niet bij je hebt of wat dan ook) dan rij ik wellicht 10 uur boor Jan met de korte achternaam. ZEER slechte service hier in Canada voor Nederlanders...

Vraag5

Op het gebied van consulaire dienstverlening en visumverlening is er de afgelopen tijd voor de klanten sprake geweest van enkele zichtbare veranderingen in de dienstverlening, zoals digitalisering (bij de aanvraag van diensten), een bredere 247 bereikbaarheid en een nauwere samenwerking internationaal en met stakeholders om betere diensten aan de klanten te kunnen verlenen.

Wat zijn uw andere ideeën en suggesties om de consulaire dienstverlening in het buitenland te verbeteren? Welke aspecten in de consulaire dienstverlening zijn hierin belangrijk? En welke aspecten zijn hierin minder belangrijk?
Een consulaat per provincie is eigenlijk een vereistte i.v.m. de enorme afstanden. Van Quebec City 2 1/2 uur rijden naar Montreal is nog te doen... maar 5 uur rijden naar Ottawa en 5 uur terug is gewoon niet te doen. En prijzen van een vliegticket zijn te hoog om even een paspoort te verlengen of aan te vragen... Gekkenhuis...
Jullie hebben in NL GEEN idee hoe groot dit land is...