Consulaire dienstverlening

Reactie

Naam Maarten L Albarda
Plaats Cramerton (nabij Charlotte, NC)
Datum 20 juni 2018

Vraag5

Op het gebied van consulaire dienstverlening en visumverlening is er de afgelopen tijd voor de klanten sprake geweest van enkele zichtbare veranderingen in de dienstverlening, zoals digitalisering (bij de aanvraag van diensten), een bredere 247 bereikbaarheid en een nauwere samenwerking internationaal en met stakeholders om betere diensten aan de klanten te kunnen verlenen.

Wat zijn uw andere ideeën en suggesties om de consulaire dienstverlening in het buitenland te verbeteren? Welke aspecten in de consulaire dienstverlening zijn hierin belangrijk? En welke aspecten zijn hierin minder belangrijk?
Om een nieuw paspoort aan te vragen moet ik (1) een vliegticket boeken naar NY of 9 uur autorijden naar Washington DC (ik woon in Charlotte). (2) een hotel boeken voor een overnachting. (3) als er een document mist of niet goed is - herhaal. Als ik een DigiID moet aanvragen, moet ik (1) een ticket boeken naar Nederland, (2) een afspraak maken op Schiphol, en dan maar hopen dat ik e.e.a. kan doen als ik in NL ben. In deze tijd van digitalisering is dit belachelijk. Ik denk dat er helemaal niet meer geinvesteerd hoeft te worden in fysieke lokaties en heel veel meer in automatisering zodat zaken online geregeld kunnen worden.