Consulaire dienstverlening

Reactie

Naam Martin Wielemaker
Plaats Fredericton
Datum 20 juni 2018

Vraag3

Nederlanders in het buitenland kunnen een nieuw reis- of identiteitsdocument aanvragen bij de Nederlandse vertegenwoordigingen (ambassades en consulaten-generaal) in het buitenland. In Nederland kunnen Nederlanders die in het buitenland wonen dit ook doen bij twaalf grensgemeenten in Nederland waaronder het loket van de gemeente Haarlemmermeer op luchthaven Schiphol. Ook loopt er momenteel een pilot in Edinburgh, waar Nederlanders een aanvraag voor een Nederlands reisdocument kunnen indienen bij een externe dienstverlener. De Rijksoverheid streeft er naar in de toekomst in samenwerking met private dienstverleners meer locaties aan te bieden waar een aanvraag kan worden ingediend. Ook streeft de Rijksoverheid naar het zo veel mogelijk digitaliseren van het aanvraagproces (‘online aanvragen’). Vooralsnog geldt dat voor een voldoende betrouwbare identiteitsvaststelling en het afgeven van vingerafdrukken een bezoek aan een balie noodzakelijk zal zijn.

Wat zijn uw suggesties voor verbetering van het aanvraag- en uitgifteproces van reisdocumenten aan Nederlanders in het buitenland?

Een nadere toelichting op het onderwerp ‘reisdocumenten’ treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
1. Afstandprobleem. Ik woon in Fredericton, Canada. Vroeger konden wij hier of in Halifax (4 uur rijden) een paspoort aanvragen/vernieuwen. Nu moeten wij naar Ottawa of Toronto, een twee dagen durende trip. Mogelijkheden op kortere afstanden in Atlantic Canada zouden welcome zijn.

2.Communicatie. Met de beschikbaarheid van email, zou het zeer makkelijk moeten zijn voor de ambassade om informatie naar Nederlanders in Canada te sturen. Nu vernemen wij wijzigingen als wij er toevallig op stuiten.