Consulaire dienstverlening

Reactie

Naam Dr T.C. Siegenbeek van Heukelom
Plaats Sydney, Australië
Datum 4 juli 2018

Vraag1

De Rijksoverheid geeft informatie waarmee Nederlandse reizigers zich beter kunnen voorbereiden op veiligheidsrisico’s in het buitenland. De Rijksoverheid gebruikt hiervoor verschillende informatiekanalen. De website www.nederlandwereldwijd.nl, de Reisapp en de Informatieservice van het ministerie van Buitenlandse Zaken, het Twitteraccount @247BZ en het 24/7 BZ contactcenter voor contact via email en telefoon. Met de BZ-reisadviezen per land op www.nederlandwereldwijd.nl kunnen Nederlandse reizigers zich beter voorbereiden op veiligheidsrisico's tijdens een buitenlands verblijf. Elk reisadvies heeft een classificatie die aangeeft hoe veilig een land of gebied is.

- Wat zijn uw suggesties om de informatievoorziening van de Rijksoverheid over de veiligheid in het buitenland te verbeteren zodat Nederlanders zich nog beter kunnen voorbereiden op hun buitenlands verblijf?
- Wat moeten de gevolgen zijn voor de consulaire bijstand aan Nederlanders die afreizen naar oranje en rode gebieden en in de problemen komen?
- Wat moeten de gevolgen zijn voor de consulaire bijstand aan Nederlanders die in een gebied blijven wonen waarvoor het reisadvies is gewijzigd naar rood (= niet reizen)?
- Wat moeten de gevolgen zijn voor consulaire bijstand aan Nederlanders die zich vooraf niet voldoende hebben verzekerd, in de problemen zijn gekomen en om bijstand vragen?

Een nadere toelichting op het onderwerp ‘reisadviezen’ treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
Een register in Nederland opzetten voor alle Nederlanders die permanent of voor langere tijd in het buitenland wonen, en dit linken aan alle Nederlandse instanties.

Een aparate website/portal voor Nederlanders die permanent of voor langere tijd in het buitenland wonen met antwoorden op de standaard vragen:
- Hoe kan ik een DigiD van uit het buitenland aanvragen?
- Hoe kan ik mijn buitenlandse trouw of geboorte akte in Nederland registeren?
- Hoe kan ik mijn kinderen in het Nederlandse gezagregister inschrijven?
- Hoe kan ik een Verklaring Omtrent Gedrag vanuit het buitenland aanvragen?

En nog veel meer van deze vragen, die nu iedereen maar naar Eelco Keij stuurt omdat Nederlandse instanties gewoon géén antwoord hebben. Je kan bellen wat je wil, maar een simpel/duidelijk antwoorde op bovenstaande vragen kan niemand geven.

Een politiek neutrale belangen organisatie voor Nederlanders in het Buitenland opzetten/steunen. Deze organisatie kan dan ook gelijk de bovenstaande vragen beantwoorden op hun website -- als het te veel werk is voor de overheid om dat zelf te doen.

Vraag3

Nederlanders in het buitenland kunnen een nieuw reis- of identiteitsdocument aanvragen bij de Nederlandse vertegenwoordigingen (ambassades en consulaten-generaal) in het buitenland. In Nederland kunnen Nederlanders die in het buitenland wonen dit ook doen bij twaalf grensgemeenten in Nederland waaronder het loket van de gemeente Haarlemmermeer op luchthaven Schiphol. Ook loopt er momenteel een pilot in Edinburgh, waar Nederlanders een aanvraag voor een Nederlands reisdocument kunnen indienen bij een externe dienstverlener. De Rijksoverheid streeft er naar in de toekomst in samenwerking met private dienstverleners meer locaties aan te bieden waar een aanvraag kan worden ingediend. Ook streeft de Rijksoverheid naar het zo veel mogelijk digitaliseren van het aanvraagproces (‘online aanvragen’). Vooralsnog geldt dat voor een voldoende betrouwbare identiteitsvaststelling en het afgeven van vingerafdrukken een bezoek aan een balie noodzakelijk zal zijn.

Wat zijn uw suggesties voor verbetering van het aanvraag- en uitgifteproces van reisdocumenten aan Nederlanders in het buitenland?

Een nadere toelichting op het onderwerp ‘reisdocumenten’ treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
De kosten kunnen nu hoog oplopen om in persoon naar een Nederlandse vertegenwoordiging te gaan om een aanvraag in te dienen.

Dus een uitstekend idee om een aanvraag voor een Nederlands reisdocument te kunnen indienen bij een externe dienstverlener. Zowel als de mogelijkheid om het aanvraagproces zo veel mogelijk te digitaliseren (‘online aanvragen’).

Vraag5

Op het gebied van consulaire dienstverlening en visumverlening is er de afgelopen tijd voor de klanten sprake geweest van enkele zichtbare veranderingen in de dienstverlening, zoals digitalisering (bij de aanvraag van diensten), een bredere 247 bereikbaarheid en een nauwere samenwerking internationaal en met stakeholders om betere diensten aan de klanten te kunnen verlenen.

Wat zijn uw andere ideeën en suggesties om de consulaire dienstverlening in het buitenland te verbeteren? Welke aspecten in de consulaire dienstverlening zijn hierin belangrijk? En welke aspecten zijn hierin minder belangrijk?
In Australië is de consulaire dienstverlening de afgelopen jaren zeer beperkt en het gevolg is hoge kosten voor de klant om te reizen naar een Nederlandse vertegenwoordiging, kortere openings tijden van de al verminderde Nederlandse vertegenwoordigingen, en grotere werkdruk voor medewerkers van de Nederlandse vertegenwoordigingen -- met gevolg van een klant onvriendelijke benadering en behandeling. Van alle instanties in Australië (inclusief de gehele Australische bureacratie), ga ik met de grootste tegenzin naar de Nederlandse vertegenwoordiging in Sydney. Bij 'Service NSW' bijvoorbeeld, zijn de aardig, netjes, professioneel en wordt alles snel en zonder problemen geregeld. Daar kan de Nederlandse vertegenwoordiging nog wat van leren.