Consulaire dienstverlening

Reactie

Naam PJ Woudsma
Plaats Chesapeake, Virginia (USA)
Datum 5 juli 2018

Vraag1

De Rijksoverheid geeft informatie waarmee Nederlandse reizigers zich beter kunnen voorbereiden op veiligheidsrisico’s in het buitenland. De Rijksoverheid gebruikt hiervoor verschillende informatiekanalen. De website www.nederlandwereldwijd.nl, de Reisapp en de Informatieservice van het ministerie van Buitenlandse Zaken, het Twitteraccount @247BZ en het 24/7 BZ contactcenter voor contact via email en telefoon. Met de BZ-reisadviezen per land op www.nederlandwereldwijd.nl kunnen Nederlandse reizigers zich beter voorbereiden op veiligheidsrisico's tijdens een buitenlands verblijf. Elk reisadvies heeft een classificatie die aangeeft hoe veilig een land of gebied is.

- Wat zijn uw suggesties om de informatievoorziening van de Rijksoverheid over de veiligheid in het buitenland te verbeteren zodat Nederlanders zich nog beter kunnen voorbereiden op hun buitenlands verblijf?
- Wat moeten de gevolgen zijn voor de consulaire bijstand aan Nederlanders die afreizen naar oranje en rode gebieden en in de problemen komen?
- Wat moeten de gevolgen zijn voor de consulaire bijstand aan Nederlanders die in een gebied blijven wonen waarvoor het reisadvies is gewijzigd naar rood (= niet reizen)?
- Wat moeten de gevolgen zijn voor consulaire bijstand aan Nederlanders die zich vooraf niet voldoende hebben verzekerd, in de problemen zijn gekomen en om bijstand vragen?

Een nadere toelichting op het onderwerp ‘reisadviezen’ treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
De overheid heeft de verantwoordelijkheid om alle landgenoten te vertegenwoordigen, ook die in het buitenland verblijven, en zelfs als zij in landen verblijven waarvoor een reisadvies geldt. Er kunnen immers allerlei redenen zijn waarom een Nederlander, kennis nemende van een reisadvies, toch besluit om af te reizen. Het lijkt verstandig dat de overheid vanaf een bepaald dreigingseivuea een overzicht aanlegt van landgenoten in die gebieden en zorgdraagt voor rechtstreekse contactgegevens per individu.

Vraag2

Nederlanders in het buitenland zijn in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor hun veiligheid. Veel Nederlanders kennen hun eigen verantwoordelijkheid en informeren zich voor vertrek over het bestemmingsland en zorgen voor een goede reisvoorbereiding. Ondanks goede voorbereiding en informatie kan een Nederlander in het buitenland iets overkomen en hulp nodig hebben. De Rijksoverheid biedt hiervoor de consulaire bijstand. De consulaire bijstand is een vangnet voor Nederlanders in het buitenland in acute nood waarbij anderen niet kunnen helpen en specifiek handelen van de overheid is vereist. Het doel van de consulaire bijstand is om de Nederlander in het buitenland zo snel mogelijk weer voldoende zelfredzaam te maken.

- Wat zijn uw suggesties om de consulaire bijstand van de Rijksoverheid aan Nederlanders in het buitenland te verbeteren?
- Voor welke groepen Nederlanders en in welke situaties zou de consulaire bijstand beperkt kunnen worden en voor welke groepen zijn extra consulaire inspanningen nodig?
- In hoeverre is maatwerk wenselijk in het licht van het beginsel dat elke Nederlander in dezelfde situatie evenveel recht heeft op consulaire bijstand?

Een nadere toelichting op het onderwerp ‘consulaire bijstand’ treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
De overheid heeft de verantwoordelijkheid om landgenoten te ondersteunen die in het buitenland geconfronteerd worden met problemen die redelijkerwijs alleen door overheidsingrijpen verholpen kunnen worden. De uitdaging is om een grens te trekken tussen de problemen die weliswaar groot kunnen zijn maar die door betrokkenen zelf moeten worden aangepakt, en waar de overheid zou moeten bijspringen. Wat betreft het reizen naar landen met een reisadvies, kunnen er allerlei redenen zijn waarom desondanks gekozen wordt om die reizen uit te voeren. Dat mag geen reden zijn om hulp te ontzeggen. Ik vind dat een consul in ieder geval in staat moet zijn om een Nederlander te helpen met repatriëring, bijvoorbeeld door het verstrekken van een tijdelijk reisdocument, overleg met lokale overheden en onder strikt geregelde omstandigheden, mogelijk het voorschieten van reiskosten.

Vraag3

Nederlanders in het buitenland kunnen een nieuw reis- of identiteitsdocument aanvragen bij de Nederlandse vertegenwoordigingen (ambassades en consulaten-generaal) in het buitenland. In Nederland kunnen Nederlanders die in het buitenland wonen dit ook doen bij twaalf grensgemeenten in Nederland waaronder het loket van de gemeente Haarlemmermeer op luchthaven Schiphol. Ook loopt er momenteel een pilot in Edinburgh, waar Nederlanders een aanvraag voor een Nederlands reisdocument kunnen indienen bij een externe dienstverlener. De Rijksoverheid streeft er naar in de toekomst in samenwerking met private dienstverleners meer locaties aan te bieden waar een aanvraag kan worden ingediend. Ook streeft de Rijksoverheid naar het zo veel mogelijk digitaliseren van het aanvraagproces (‘online aanvragen’). Vooralsnog geldt dat voor een voldoende betrouwbare identiteitsvaststelling en het afgeven van vingerafdrukken een bezoek aan een balie noodzakelijk zal zijn.

Wat zijn uw suggesties voor verbetering van het aanvraag- en uitgifteproces van reisdocumenten aan Nederlanders in het buitenland?

Een nadere toelichting op het onderwerp ‘reisdocumenten’ treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
De overheid is verantwoordelijk voor de berging van de kwaliteit en betrouwbaarheid van identiteitspapieren. Dat dit soms conflicteert met een klantvriendelijke interactie met Nederlanders in het buitenland is begrijpelijk. Daarentegen moet de overheid zich realiseren dat het verkrijgen van nieuwe documenten voor sommige Nederlanders veel kosten met zich meebrengt: reizen naar een vertegenwoordiging en verblijf ter plaatse kan voor een gezin duizenden euros kosten. Het is aan te bevelen om gebruik te maken van moderne technieken om de aanvraag eenvoudiger te maken, bijvoorbeeld door gebruik te maken van spraak- en gezichtsherkenning, hetgeen kan worden toegepast in een online aanvraag.

Vraag4

In het kader van consulaire dienstverlening biedt de Nederlandse Rijksoverheid ook diensten aan niet-Nederlanders. De Rijksoverheid verstrekt aan visumplichtige vreemdelingen visa voor kort verblijf (max 90 dagen), de zogenoemde Schengenvisa en Caribische visa. Het beleid t.a.v. Schengenvisa wordt bepaald door de kaders van Europese wet- en regelgeving. Het Caribisch visumbeleid wordt bepaald door de Rijksvisumwet.
In het visumverleningsproces zet de Rijksoverheid in op het zo goed mogelijk faciliteren van visumplichtige reizigers en tegelijkertijd op het intensief checken van hoge-risico-groepen. Er wordt samengewerkt met private dienstverleners, waardoor er aanvraagmogelijkheden zijn op locaties waar geen Nederlandse vertegenwoordiging aanwezig is. De Rijksoverheid streeft er naar de klant in de toekomst een online aanvraagmogelijkheid aan te bieden.

Wat zijn uw suggesties voor verbetering van de dienstverlening aan visumaanvragers?

Een nadere toelichting op het onderwerp ‘visa treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
De overheid is ook in dit geval verantwoordelijk voor de borging van kwaliteit en betrouwbaarheid van de documenten. Gebruik moderne technieken om de identiteit van vreemdelingen electronisch vast te leggen, zodat deze kunnen worden gecorreleerd met bestaande gegevens. Voorbeelden zijn vingerafdrukken, spraak- en gezichtsherkenning.

Vraag5

Op het gebied van consulaire dienstverlening en visumverlening is er de afgelopen tijd voor de klanten sprake geweest van enkele zichtbare veranderingen in de dienstverlening, zoals digitalisering (bij de aanvraag van diensten), een bredere 247 bereikbaarheid en een nauwere samenwerking internationaal en met stakeholders om betere diensten aan de klanten te kunnen verlenen.

Wat zijn uw andere ideeën en suggesties om de consulaire dienstverlening in het buitenland te verbeteren? Welke aspecten in de consulaire dienstverlening zijn hierin belangrijk? En welke aspecten zijn hierin minder belangrijk?
Persoonlijk ben ik vooral geïnteresseerd naar het proces oom de Nederlandse identiteitsdocumenten voor mij en mijn gezin geldig te houden en voorts, om mijn DigiD actief te houden. Voor de DigiD administratie zijn recent al verbeteringen ingevoerd. Het is nog steeds niet makkelijk, maar het is haalbaar en dat is soms goed genoeg. Het is niet erg als Nederlanders in het buitenland ietsje meer hun best moeten doen dan iemand die om de hoek woont van de Afdeling Burgerzaken van de gemeente. Toch hoop ik dat ook hier in toekomst meer gebruik kan worden gemaakt van moderne technieken. De regering van Estland heeft hier in de afgelopen tien jaar enorme vooruitgang geboekt en kan daarmee als voorbeeld dienen.