Consulaire dienstverlening

Reactie

Naam Dhr. R Groenen
Plaats Eindhoven
Datum 18 juli 2018

Vraag4

In het kader van consulaire dienstverlening biedt de Nederlandse Rijksoverheid ook diensten aan niet-Nederlanders. De Rijksoverheid verstrekt aan visumplichtige vreemdelingen visa voor kort verblijf (max 90 dagen), de zogenoemde Schengenvisa en Caribische visa. Het beleid t.a.v. Schengenvisa wordt bepaald door de kaders van Europese wet- en regelgeving. Het Caribisch visumbeleid wordt bepaald door de Rijksvisumwet.
In het visumverleningsproces zet de Rijksoverheid in op het zo goed mogelijk faciliteren van visumplichtige reizigers en tegelijkertijd op het intensief checken van hoge-risico-groepen. Er wordt samengewerkt met private dienstverleners, waardoor er aanvraagmogelijkheden zijn op locaties waar geen Nederlandse vertegenwoordiging aanwezig is. De Rijksoverheid streeft er naar de klant in de toekomst een online aanvraagmogelijkheid aan te bieden.

Wat zijn uw suggesties voor verbetering van de dienstverlening aan visumaanvragers?

Een nadere toelichting op het onderwerp ‘visa treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
Door centralisatie behandeling aanvragen RSO's visa wordt de aanvrager zeer gedupeerd door het vaak ver moeten reizen naar de dichts bijgelegen ambassade of VFS vestiging in een buurland. Dit brengt hoge kosten met zich mee. Men dient 2 tot 4 keer (na eerste afwijzing gevolgd door succesvol beroep) af te reizen om een visum C procedure te doorlopen.
Wordt het visum eenmaal afgegeven is de tijd tussen paspoort inleveren (voor sticker) en het weer ophalen ervan 3 tot 4 weken. Als je zoals ik je partner met baby wil begeleiden op de reis moet je een maand vakantie uittrekken. Waardeloos

Vraag5

Op het gebied van consulaire dienstverlening en visumverlening is er de afgelopen tijd voor de klanten sprake geweest van enkele zichtbare veranderingen in de dienstverlening, zoals digitalisering (bij de aanvraag van diensten), een bredere 247 bereikbaarheid en een nauwere samenwerking internationaal en met stakeholders om betere diensten aan de klanten te kunnen verlenen.

Wat zijn uw andere ideeën en suggesties om de consulaire dienstverlening in het buitenland te verbeteren? Welke aspecten in de consulaire dienstverlening zijn hierin belangrijk? En welke aspecten zijn hierin minder belangrijk?
Kennisniveau vergroten over EU wetgeving, 2004/38/EG, Chavez-Vilchez arrest, art. 20 VWEU et cetera. Grondige kennis visumcode. Op alle niveaus bedroevend laag.

Website VFS biedt geen keuzemogelijkheden om bijvoorbeeld een visum op te halen, alleen een aanvraag van een visum.