Consulaire dienstverlening

Reactie

Naam mr. dr. P. J. Krop
Plaats Amsterdam
Datum 25 juli 2018

Vraag4

In het kader van consulaire dienstverlening biedt de Nederlandse Rijksoverheid ook diensten aan niet-Nederlanders. De Rijksoverheid verstrekt aan visumplichtige vreemdelingen visa voor kort verblijf (max 90 dagen), de zogenoemde Schengenvisa en Caribische visa. Het beleid t.a.v. Schengenvisa wordt bepaald door de kaders van Europese wet- en regelgeving. Het Caribisch visumbeleid wordt bepaald door de Rijksvisumwet.
In het visumverleningsproces zet de Rijksoverheid in op het zo goed mogelijk faciliteren van visumplichtige reizigers en tegelijkertijd op het intensief checken van hoge-risico-groepen. Er wordt samengewerkt met private dienstverleners, waardoor er aanvraagmogelijkheden zijn op locaties waar geen Nederlandse vertegenwoordiging aanwezig is. De Rijksoverheid streeft er naar de klant in de toekomst een online aanvraagmogelijkheid aan te bieden.

Wat zijn uw suggesties voor verbetering van de dienstverlening aan visumaanvragers?

Een nadere toelichting op het onderwerp ‘visa treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
Als advocaat in het vreemdelingenrecht lijkt het mij verstandig om de samenwerking met private partijen zoals VFS global te evalueren. De service van VFS global is zeer matig. Dat uit zich voornamelijk bij de volgende aspecten:

- Wekenlange onmogelijkheid om een afspraak in te plannen voor visumaanvraag. Het online afspraken systeem is soms dagen- of zelfs wekenlang onbereikbaar. Wij maken dan de afspraak via e-mail bij de consulaire afdeling zelf, maar dat lijkt me voor BuZa inefficiënt.
- Als mijn cliënten dan vervolgens een afspraak hebben komt het incidenteel voor dat de medewerker van VFS stelt dat er met financiële vergoedingen sneller afspraken gemaakt hadden kunnen worden (steekpenningen).
- VFS weigert zeer regelmatig om aanvullende documenten in te nemen, die niet op de lijst van te overleggen stukken staan. Soms zijn die echter nodig om de sociale en economische binding met het land van herkomst te onderbouwen. Daarna wordt dan bij de beslissing het ontbreken van die documenten tegengeworpen. De medewerkers van VFS moeten dus beter worden geïnstrueerd.

Met betrekking tot de faciliterende visa (voor EU toetsing in Nederland) zijn er nog een aantal specifieke problemen:

- Deze aanvragen worden in eerste instantie vrijwel nooit ingenomen door VFS, omdat ze niet begrijpen waar het om gaat. Hierbij is vaak interventie door de consulaire afdeling nodig. VFS is ook notoir onbereikbaar om dit soort zaken te bespreken.
- Regelmatig moeten betrokken toch betalen voor het visum, ondanks dat een dergelijk visum kosteloos moet worden verstrekt.

Vraag5

Op het gebied van consulaire dienstverlening en visumverlening is er de afgelopen tijd voor de klanten sprake geweest van enkele zichtbare veranderingen in de dienstverlening, zoals digitalisering (bij de aanvraag van diensten), een bredere 247 bereikbaarheid en een nauwere samenwerking internationaal en met stakeholders om betere diensten aan de klanten te kunnen verlenen.

Wat zijn uw andere ideeën en suggesties om de consulaire dienstverlening in het buitenland te verbeteren? Welke aspecten in de consulaire dienstverlening zijn hierin belangrijk? En welke aspecten zijn hierin minder belangrijk?