Consulaire dienstverlening

Reactie

Naam T AMESZ
Plaats 67200 STRAATSBURG
Datum 20 juni 2018

Vraag3

Nederlanders in het buitenland kunnen een nieuw reis- of identiteitsdocument aanvragen bij de Nederlandse vertegenwoordigingen (ambassades en consulaten-generaal) in het buitenland. In Nederland kunnen Nederlanders die in het buitenland wonen dit ook doen bij twaalf grensgemeenten in Nederland waaronder het loket van de gemeente Haarlemmermeer op luchthaven Schiphol. Ook loopt er momenteel een pilot in Edinburgh, waar Nederlanders een aanvraag voor een Nederlands reisdocument kunnen indienen bij een externe dienstverlener. De Rijksoverheid streeft er naar in de toekomst in samenwerking met private dienstverleners meer locaties aan te bieden waar een aanvraag kan worden ingediend. Ook streeft de Rijksoverheid naar het zo veel mogelijk digitaliseren van het aanvraagproces (‘online aanvragen’). Vooralsnog geldt dat voor een voldoende betrouwbare identiteitsvaststelling en het afgeven van vingerafdrukken een bezoek aan een balie noodzakelijk zal zijn.

Wat zijn uw suggesties voor verbetering van het aanvraag- en uitgifteproces van reisdocumenten aan Nederlanders in het buitenland?

Een nadere toelichting op het onderwerp ‘reisdocumenten’ treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
Uiteraard is het meer dan wenselijk om de Nederlandse dientsverlening met name in het buitenland te herstellen.
Voorheen was het mogelijk om ter plaatse een paspoort te verkrijgen.
Tegenwoordig moeten we naar Paris voor een nieuw paspoort.
Dat betekend 500km heen en terug voor een officiel dokument.
Voor een stad als Straatsburg waar ik woon en waar onder andere ook Nederlandse vertegenwoordigers zijn, vanwege het Europese Parlement, is het nagenoeg onmogelijk om het Nederlanse vaandel te vertegenwoorgen zonder aan een trieste bezuiniging te denken.
In de hoop dat de dienst ook werkelijk verleend wordt.

Met vriendelijke groet Tom AMESZ