Consulaire dienstverlening

Reactie

Naam dHr J.A. Sparreboom
Plaats Överum -Zweden
Datum 1 juli 2018

Vraag1

De Rijksoverheid geeft informatie waarmee Nederlandse reizigers zich beter kunnen voorbereiden op veiligheidsrisico’s in het buitenland. De Rijksoverheid gebruikt hiervoor verschillende informatiekanalen. De website www.nederlandwereldwijd.nl, de Reisapp en de Informatieservice van het ministerie van Buitenlandse Zaken, het Twitteraccount @247BZ en het 24/7 BZ contactcenter voor contact via email en telefoon. Met de BZ-reisadviezen per land op www.nederlandwereldwijd.nl kunnen Nederlandse reizigers zich beter voorbereiden op veiligheidsrisico's tijdens een buitenlands verblijf. Elk reisadvies heeft een classificatie die aangeeft hoe veilig een land of gebied is.

- Wat zijn uw suggesties om de informatievoorziening van de Rijksoverheid over de veiligheid in het buitenland te verbeteren zodat Nederlanders zich nog beter kunnen voorbereiden op hun buitenlands verblijf?
- Wat moeten de gevolgen zijn voor de consulaire bijstand aan Nederlanders die afreizen naar oranje en rode gebieden en in de problemen komen?
- Wat moeten de gevolgen zijn voor de consulaire bijstand aan Nederlanders die in een gebied blijven wonen waarvoor het reisadvies is gewijzigd naar rood (= niet reizen)?
- Wat moeten de gevolgen zijn voor consulaire bijstand aan Nederlanders die zich vooraf niet voldoende hebben verzekerd, in de problemen zijn gekomen en om bijstand vragen?

Een nadere toelichting op het onderwerp ‘reisadviezen’ treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
Mijn eigen reactie op de geschetste situaties is "maak dat je weg komt" En dat geldt zeker voor mij zelf. Ik kan mij niet verplaatsen in mensen die rustig blijven of gaan afwachten en/of gokken dat het hun niet overkomt. Eén uitzondering is er: de journalist! Als wij democratie en vrijheid serieus nemen, zijn wij verplicht allles te doen wat in ons vermogen ligt om een journalist in problemen "er uit te halen".

Vraag3

Nederlanders in het buitenland kunnen een nieuw reis- of identiteitsdocument aanvragen bij de Nederlandse vertegenwoordigingen (ambassades en consulaten-generaal) in het buitenland. In Nederland kunnen Nederlanders die in het buitenland wonen dit ook doen bij twaalf grensgemeenten in Nederland waaronder het loket van de gemeente Haarlemmermeer op luchthaven Schiphol. Ook loopt er momenteel een pilot in Edinburgh, waar Nederlanders een aanvraag voor een Nederlands reisdocument kunnen indienen bij een externe dienstverlener. De Rijksoverheid streeft er naar in de toekomst in samenwerking met private dienstverleners meer locaties aan te bieden waar een aanvraag kan worden ingediend. Ook streeft de Rijksoverheid naar het zo veel mogelijk digitaliseren van het aanvraagproces (‘online aanvragen’). Vooralsnog geldt dat voor een voldoende betrouwbare identiteitsvaststelling en het afgeven van vingerafdrukken een bezoek aan een balie noodzakelijk zal zijn.

Wat zijn uw suggesties voor verbetering van het aanvraag- en uitgifteproces van reisdocumenten aan Nederlanders in het buitenland?

Een nadere toelichting op het onderwerp ‘reisdocumenten’ treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
Ik vraag op het moment een nieuw paspoort aan en leg de vinger op zwakken plekken. Waarom moet ik papperassen verzamelen en aanreiken, terwijl die zelfde informatie reeds in het oude paspoort aanwezig is? Bijvoorbeeld het geboortebewijs: de informatie op dit docoment zal NOOIT wijzigen en waarom moet ik nu toch weer met deze informatiedrager aan komen zetten? Overigens ben ik reeds gestuit op een in mijn ogen foutsituatie. (Als ik een bijlage "mag" meezenden, krijgt u het.)

Vraag5

Op het gebied van consulaire dienstverlening en visumverlening is er de afgelopen tijd voor de klanten sprake geweest van enkele zichtbare veranderingen in de dienstverlening, zoals digitalisering (bij de aanvraag van diensten), een bredere 247 bereikbaarheid en een nauwere samenwerking internationaal en met stakeholders om betere diensten aan de klanten te kunnen verlenen.

Wat zijn uw andere ideeën en suggesties om de consulaire dienstverlening in het buitenland te verbeteren? Welke aspecten in de consulaire dienstverlening zijn hierin belangrijk? En welke aspecten zijn hierin minder belangrijk?
Ik geef u een totaal andere zaak ter overweging. Nederland heeft het moeilijk met onze buitenlandse aanwezigheid. En een deel van de Nederlanders die toevallig "slecht" geboren zijn, moeten met het bewijs van in leven zijn op ongeschikte tijden op pad. En het kan echt niet anders maar ik moet, terwijl ik zeer slecht ter been ben, midden in de winter door vaak barre omstandigheden naar de gemeente die NIET INGERICHT IS om burgers en buitenlui te ontvangen. De consul kan uitstekend inspelen op de plaatselijke omstandigheden. Bijvoorbeeld het in leven zijn te laten controleren op het bureau van politie. De politie hier in Zweden is ook de instantie die paspoorten verzorgt. Het is hun vak en het is niet het vak van een gemeente ambtenaar. En natuurlijk verstuurt de consul de formulieren op een geschikt moment voor betrokkenen en ook voor de politie. Daarenboven wordt het simpel mogelijk om het door ons opgegeven adres te waarmerken. Problemen opgelost.

Bijlage