Consulaire dienstverlening

Reactie

Naam Mr H C Dost
Plaats Tauwhare
Datum 1 juli 2018

Vraag3

Nederlanders in het buitenland kunnen een nieuw reis- of identiteitsdocument aanvragen bij de Nederlandse vertegenwoordigingen (ambassades en consulaten-generaal) in het buitenland. In Nederland kunnen Nederlanders die in het buitenland wonen dit ook doen bij twaalf grensgemeenten in Nederland waaronder het loket van de gemeente Haarlemmermeer op luchthaven Schiphol. Ook loopt er momenteel een pilot in Edinburgh, waar Nederlanders een aanvraag voor een Nederlands reisdocument kunnen indienen bij een externe dienstverlener. De Rijksoverheid streeft er naar in de toekomst in samenwerking met private dienstverleners meer locaties aan te bieden waar een aanvraag kan worden ingediend. Ook streeft de Rijksoverheid naar het zo veel mogelijk digitaliseren van het aanvraagproces (‘online aanvragen’). Vooralsnog geldt dat voor een voldoende betrouwbare identiteitsvaststelling en het afgeven van vingerafdrukken een bezoek aan een balie noodzakelijk zal zijn.

Wat zijn uw suggesties voor verbetering van het aanvraag- en uitgifteproces van reisdocumenten aan Nederlanders in het buitenland?

Een nadere toelichting op het onderwerp ‘reisdocumenten’ treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
In New Zealand is door de minimalisatie van de dienstverlening het te moeilijk geworden om een nieuw paspoort aan te vragen. In ons geval betekent het een meerdaagse reis van meer dan 500Km (enkele reis) met de nodige kosten. Minimaal moet er voor mensen in het noorden en het zuiden een consulaat zijn zoals tot voor enkele jaren.
Andere landen (zoals de UK) zijn in staat geweest om een regeling te ontwerpen waarbij na 1 bezoek aan ambassade of consulaat voor het afgeven van vinger afdrukken, geen verder bezoek nodig is en een paspoort aanvraag per post kan worden afgehandeld.