Consulaire dienstverlening

Reactie

Naam S Barbe-Hen
Plaats El Lago, TX, Verenigde Staten van Amerika
Datum 20 juni 2018

Vraag3

Nederlanders in het buitenland kunnen een nieuw reis- of identiteitsdocument aanvragen bij de Nederlandse vertegenwoordigingen (ambassades en consulaten-generaal) in het buitenland. In Nederland kunnen Nederlanders die in het buitenland wonen dit ook doen bij twaalf grensgemeenten in Nederland waaronder het loket van de gemeente Haarlemmermeer op luchthaven Schiphol. Ook loopt er momenteel een pilot in Edinburgh, waar Nederlanders een aanvraag voor een Nederlands reisdocument kunnen indienen bij een externe dienstverlener. De Rijksoverheid streeft er naar in de toekomst in samenwerking met private dienstverleners meer locaties aan te bieden waar een aanvraag kan worden ingediend. Ook streeft de Rijksoverheid naar het zo veel mogelijk digitaliseren van het aanvraagproces (‘online aanvragen’). Vooralsnog geldt dat voor een voldoende betrouwbare identiteitsvaststelling en het afgeven van vingerafdrukken een bezoek aan een balie noodzakelijk zal zijn.

Wat zijn uw suggesties voor verbetering van het aanvraag- en uitgifteproces van reisdocumenten aan Nederlanders in het buitenland?

Een nadere toelichting op het onderwerp ‘reisdocumenten’ treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
suggestie: ambulante dienstverlening voor de grote steden: 4 keer per jaar. Het is ongelooflijk dat in Houston, TX USA geen enkele dienstverlening voor Nederlanders meer is. De populatie Nederlanders hier is zeer groot vanwege de werkgevers Shell e.a. Wij moeten nu naar Washington DC of Nederland reizen voor een verlenging van ons paspoort. Dit is zeer kostbaar!! zeker voor een gezin!! Het zou goed zijn als er 2 - 4 keer per jaar een ambulante dienstverlening zo zijn in steden met grote populaties Nederlanders, zoals, Houston, Atlanta, Dallas, e.a. (De Paspoort Bus) Maar nog beter zou het zijn als een paspoort zou kunnen worden verlengd dmv een beveiligde online portal.

Vraag5

Op het gebied van consulaire dienstverlening en visumverlening is er de afgelopen tijd voor de klanten sprake geweest van enkele zichtbare veranderingen in de dienstverlening, zoals digitalisering (bij de aanvraag van diensten), een bredere 247 bereikbaarheid en een nauwere samenwerking internationaal en met stakeholders om betere diensten aan de klanten te kunnen verlenen.

Wat zijn uw andere ideeën en suggesties om de consulaire dienstverlening in het buitenland te verbeteren? Welke aspecten in de consulaire dienstverlening zijn hierin belangrijk? En welke aspecten zijn hierin minder belangrijk?
Voor Nederlanders in het buitenland is het essentieel dat deze diensten online kunnen worden afgehandeld!! Tijdsverschil leidt tot moeilijkheden met telefonische diensten. De bewijsvoering van persoonsgegevens, nodig voor paspoort verlenging etc, zou via een beveiligde website (persoonlijke portal) moeten kunnen afgehandeld.
In Nederland wordt nu voor alle bewoners gebruik gemaakt van een DigiD. Het zou wellicht makkelijker zijn voor de overheid om alle buiten Nederland wonende Nederlanders van een DiGiD te voorzien om online diensten efficienter en veiliger te kunnen behandelen.