Consulaire dienstverlening

Reactie

Naam DLA de Leeuw
Plaats Omer, Israel
Datum 24 juni 2018

Vraag5

Op het gebied van consulaire dienstverlening en visumverlening is er de afgelopen tijd voor de klanten sprake geweest van enkele zichtbare veranderingen in de dienstverlening, zoals digitalisering (bij de aanvraag van diensten), een bredere 247 bereikbaarheid en een nauwere samenwerking internationaal en met stakeholders om betere diensten aan de klanten te kunnen verlenen.

Wat zijn uw andere ideeën en suggesties om de consulaire dienstverlening in het buitenland te verbeteren? Welke aspecten in de consulaire dienstverlening zijn hierin belangrijk? En welke aspecten zijn hierin minder belangrijk?
Wij hebben een groot probleem bij een service die triviaal is voor Nederlanders in Nederland: het verkrijgen van een BurgerServiceNummer. Mijn vrouw heeft een BSN nodig voor een aangifte van erfenisbelasting. Wij worden van het kastje (de gemeente Den Haag) naar de muur (de Belastingdienst) gestuurd. Wij staan ingeschreven in de gemeente Den Haag (sinds 1978 !) als niet-resident ingezetenen, ook voor verkiezingen, en toch staan we niet in het RNI van Den Haag! Bij diverse telefoongesprekken werd ons gezegd dat we ons kunnen aanmelden bij een Nederlandse gemeente IN PERSOON. Mijn vrouw heeft een rolstoel en ze kan niet alleen reizen. Voor een BSN zouden we dus allebei naar Nederlnad moeten reizen om ons gezicht te laten zien bij een van de gemeentes. (Dit kon niet op Schiphol volgens het standje van de Gemeente Haarlemermeer.)
Kortom: wij stellen voor dat de Ambassades functioneren als "gemeentes" wat betreft RNI, DigiD en iedere andere functie die gemeentes geven aan hun inwoners.