Consulaire dienstverlening

Reactie

Naam Peter Special Tours (P Bugel)
Plaats Mizpe Ramon
Datum 21 juni 2018

Vraag3

Nederlanders in het buitenland kunnen een nieuw reis- of identiteitsdocument aanvragen bij de Nederlandse vertegenwoordigingen (ambassades en consulaten-generaal) in het buitenland. In Nederland kunnen Nederlanders die in het buitenland wonen dit ook doen bij twaalf grensgemeenten in Nederland waaronder het loket van de gemeente Haarlemmermeer op luchthaven Schiphol. Ook loopt er momenteel een pilot in Edinburgh, waar Nederlanders een aanvraag voor een Nederlands reisdocument kunnen indienen bij een externe dienstverlener. De Rijksoverheid streeft er naar in de toekomst in samenwerking met private dienstverleners meer locaties aan te bieden waar een aanvraag kan worden ingediend. Ook streeft de Rijksoverheid naar het zo veel mogelijk digitaliseren van het aanvraagproces (‘online aanvragen’). Vooralsnog geldt dat voor een voldoende betrouwbare identiteitsvaststelling en het afgeven van vingerafdrukken een bezoek aan een balie noodzakelijk zal zijn.

Wat zijn uw suggesties voor verbetering van het aanvraag- en uitgifteproces van reisdocumenten aan Nederlanders in het buitenland?

Een nadere toelichting op het onderwerp ‘reisdocumenten’ treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
Een eerste bezoek aan de ambassade is nodig en gewenst voor identificatie. Het gevraagde reisdocument (paspoort) werd bij een tweede bezoek, zonder enige formaliteiten, papier of identificatie afgegeven. Waarschijnlijk op m´n bekend gezicht? ¨O, ja, hier is uw paspoort¨ Dit tweede bezoek kan vervangen worden door toezending per aangetekende post. Zoals b.v. het Zwitserse min. v. BZ doet.
In de meeste OECD landen zal aangetekende post voldoende veilig zijn.