Consulaire dienstverlening
Reactie
Naam | Drs. A. M. Dietz |
---|---|
Plaats | Northfield, MN 55057 |
Datum | 21 juni 2018 |
Vraag1
De Rijksoverheid geeft informatie waarmee Nederlandse reizigers zich beter kunnen voorbereiden op veiligheidsrisico’s in het buitenland. De Rijksoverheid gebruikt hiervoor verschillende informatiekanalen. De website www.nederlandwereldwijd.nl, de Reisapp en de Informatieservice van het ministerie van Buitenlandse Zaken, het Twitteraccount @247BZ en het 24/7 BZ contactcenter voor contact via email en telefoon. Met de BZ-reisadviezen per land op www.nederlandwereldwijd.nl kunnen Nederlandse reizigers zich beter voorbereiden op veiligheidsrisico's tijdens een buitenlands verblijf. Elk reisadvies heeft een classificatie die aangeeft hoe veilig een land of gebied is.- Wat zijn uw suggesties om de informatievoorziening van de Rijksoverheid over de veiligheid in het buitenland te verbeteren zodat Nederlanders zich nog beter kunnen voorbereiden op hun buitenlands verblijf?
- Wat moeten de gevolgen zijn voor de consulaire bijstand aan Nederlanders die afreizen naar oranje en rode gebieden en in de problemen komen?
- Wat moeten de gevolgen zijn voor de consulaire bijstand aan Nederlanders die in een gebied blijven wonen waarvoor het reisadvies is gewijzigd naar rood (= niet reizen)?
- Wat moeten de gevolgen zijn voor consulaire bijstand aan Nederlanders die zich vooraf niet voldoende hebben verzekerd, in de problemen zijn gekomen en om bijstand vragen?
Een nadere toelichting op het onderwerp ‘reisadviezen’ treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
Ik heb geen mening wat betreft de services voor Nederlanders die vrijwillig naar oranje of rode gebieden reizen. Echter, als een Nederlander al in zo'n gebied woont of gaat wonen (voor huwelijk, bv) dan zou er directe communicatie tussen de consulaire dienst en die persoon moeten zijn, b.v. een directe lijn/nummer naar een medewerker van het consulaat dat 24/7 door een person beantwoord kan worden in geval van nood.
Vraag2
Nederlanders in het buitenland zijn in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor hun veiligheid. Veel Nederlanders kennen hun eigen verantwoordelijkheid en informeren zich voor vertrek over het bestemmingsland en zorgen voor een goede reisvoorbereiding. Ondanks goede voorbereiding en informatie kan een Nederlander in het buitenland iets overkomen en hulp nodig hebben. De Rijksoverheid biedt hiervoor de consulaire bijstand. De consulaire bijstand is een vangnet voor Nederlanders in het buitenland in acute nood waarbij anderen niet kunnen helpen en specifiek handelen van de overheid is vereist. Het doel van de consulaire bijstand is om de Nederlander in het buitenland zo snel mogelijk weer voldoende zelfredzaam te maken.- Wat zijn uw suggesties om de consulaire bijstand van de Rijksoverheid aan Nederlanders in het buitenland te verbeteren?
- Voor welke groepen Nederlanders en in welke situaties zou de consulaire bijstand beperkt kunnen worden en voor welke groepen zijn extra consulaire inspanningen nodig?
- In hoeverre is maatwerk wenselijk in het licht van het beginsel dat elke Nederlander in dezelfde situatie evenveel recht heeft op consulaire bijstand?
Een nadere toelichting op het onderwerp ‘consulaire bijstand’ treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
Dit is niet mijn situatie, maar ook hier zou ik zeggen dat mensen die "op vakantie" gaan in gebieden met een negatief reisadvies moeten daar verantwoordelijkheid voor dragen. Nederlanders die in zo'n regio wonen (huwelijk b.v.) kunnen worden bijgestaan, mochten ze dat willen, voor een evacuatieplan, of in ieder geval een direct telefoonnummer in geval van acute nood. Het consulaat zou een goede database moeten hebben van wie waar woont, eventuele kinderen, in zulke regio, maar de mensen moeten zich natuurlijk wel zelf eerst melden.
Vraag3
Nederlanders in het buitenland kunnen een nieuw reis- of identiteitsdocument aanvragen bij de Nederlandse vertegenwoordigingen (ambassades en consulaten-generaal) in het buitenland. In Nederland kunnen Nederlanders die in het buitenland wonen dit ook doen bij twaalf grensgemeenten in Nederland waaronder het loket van de gemeente Haarlemmermeer op luchthaven Schiphol. Ook loopt er momenteel een pilot in Edinburgh, waar Nederlanders een aanvraag voor een Nederlands reisdocument kunnen indienen bij een externe dienstverlener. De Rijksoverheid streeft er naar in de toekomst in samenwerking met private dienstverleners meer locaties aan te bieden waar een aanvraag kan worden ingediend. Ook streeft de Rijksoverheid naar het zo veel mogelijk digitaliseren van het aanvraagproces (‘online aanvragen’). Vooralsnog geldt dat voor een voldoende betrouwbare identiteitsvaststelling en het afgeven van vingerafdrukken een bezoek aan een balie noodzakelijk zal zijn.Wat zijn uw suggesties voor verbetering van het aanvraag- en uitgifteproces van reisdocumenten aan Nederlanders in het buitenland?
Een nadere toelichting op het onderwerp ‘reisdocumenten’ treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
Dit is in mijn situatie van belang. Ik woon in Minnesota (VS) en tot 9/11 was paspoortvernieuwing per post. Toen kwam er zeer tijdelijk een honorair consulaire dienst hiervoor in Minneapolis, maar al snel werd dat Chicago. Dat werkte goed. Het koste nog steeds tijd en geld daar naartoe te reizen (700 km, plus overnachting) maar je moet er wat voor overhebben. Het sluiten van de paspoortdienst in een stad als Chicago vind ik rampzalig. Er is geen consulaire dienst tussen New York en San Francisco. Ik geloof dat we kunnen stellen dat het aantal Nederlands in de Midwest aanzienlijk groter is dan in Florida, terwijl Miami wel een paspoortdienst heeft. Ik was heel blijk dat ik in november van een mobiele dienst in Chicago (een paar dagen) gebruik kon maken, maar ik leerde van die service via een privé Facebook group, zodat ik met de dienst in Washington net op tijd contact kon opnemen. Mijn jongste dochter (26) maakte onlangs een dure reis naar San Francisco. De oudste (30) maakt eerdaags een afspraak voor New York. Het reizen is duur, een hotel is duur, en in een land waar mensen vaak maar 2 weken betaalde vacantie hebben is het vrij-af nemen om zo'n reis te ondernemen echt heel moeilijk. Ik heb hier meerdere vrienden met de Britse nationaliteit. De UK doet dit per post. Als zij dat veilig kunnen doen, dan moet dat voor Nederland ook kunnen, en ik raad ten zeerste aan om alle tijd en geld en aandacht te steken in een digitale/post paspoort vernieuwing. Dat moet kunnen, en zal uiteindelijk een betere oplossing dan welke ik ook kan bedenken. B.v. je kunt Chicago weer open, maar daar zijn mensen in Houston niet mee geholpen, en zo kunnen ze nog wat situaties bedenken. Een digitale aanvrage is uiteindelijk de oplossing die moet kunnen als de UK dat kan doen.
Ook: ik moet voor mijn AOW aanvrage (ik ben voor 1994 uit Nederland vertrokken) een BSN nummer aanvrage. Ik heb dit per email gedaan, via de website daarvoor. Na 5 weken heb ik nog geen antwoord gekregen op mijn verzoek mij informatie hierover te geven. De aanvrage kan digitaal gebeuren maar ik moet een BSN nummer hebben, wat ik dus niet heb want ik vertrok voor 1994. Het is HEEL moeilijk hier informatie over in te winnen, ook voor mijn familie in Nederland die mij hierbij helpt. EEN goede dienst voor dit soort zaken, in de VS, zou heel erg helpen. Een juffrouw bij de ambassade in DC had geen idee, vertelde ze me. Tja ......
Vraag4
In het kader van consulaire dienstverlening biedt de Nederlandse Rijksoverheid ook diensten aan niet-Nederlanders. De Rijksoverheid verstrekt aan visumplichtige vreemdelingen visa voor kort verblijf (max 90 dagen), de zogenoemde Schengenvisa en Caribische visa. Het beleid t.a.v. Schengenvisa wordt bepaald door de kaders van Europese wet- en regelgeving. Het Caribisch visumbeleid wordt bepaald door de Rijksvisumwet.In het visumverleningsproces zet de Rijksoverheid in op het zo goed mogelijk faciliteren van visumplichtige reizigers en tegelijkertijd op het intensief checken van hoge-risico-groepen. Er wordt samengewerkt met private dienstverleners, waardoor er aanvraagmogelijkheden zijn op locaties waar geen Nederlandse vertegenwoordiging aanwezig is. De Rijksoverheid streeft er naar de klant in de toekomst een online aanvraagmogelijkheid aan te bieden.
Wat zijn uw suggesties voor verbetering van de dienstverlening aan visumaanvragers?
Een nadere toelichting op het onderwerp ‘visa treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
Ik heb hier geen ervaring mee en heb geen suggesties.
Vraag5
Op het gebied van consulaire dienstverlening en visumverlening is er de afgelopen tijd voor de klanten sprake geweest van enkele zichtbare veranderingen in de dienstverlening, zoals digitalisering (bij de aanvraag van diensten), een bredere 247 bereikbaarheid en een nauwere samenwerking internationaal en met stakeholders om betere diensten aan de klanten te kunnen verlenen.Wat zijn uw andere ideeën en suggesties om de consulaire dienstverlening in het buitenland te verbeteren? Welke aspecten in de consulaire dienstverlening zijn hierin belangrijk? En welke aspecten zijn hierin minder belangrijk?
Geen ervaring, maar het lijkt me dat betere digitale service de oplossing is van vele problemen.