Consulaire dienstverlening

Reactie

Naam A.C. Broekman
Plaats Lycksele
Datum 21 juni 2018

Vraag1

De Rijksoverheid geeft informatie waarmee Nederlandse reizigers zich beter kunnen voorbereiden op veiligheidsrisico’s in het buitenland. De Rijksoverheid gebruikt hiervoor verschillende informatiekanalen. De website www.nederlandwereldwijd.nl, de Reisapp en de Informatieservice van het ministerie van Buitenlandse Zaken, het Twitteraccount @247BZ en het 24/7 BZ contactcenter voor contact via email en telefoon. Met de BZ-reisadviezen per land op www.nederlandwereldwijd.nl kunnen Nederlandse reizigers zich beter voorbereiden op veiligheidsrisico's tijdens een buitenlands verblijf. Elk reisadvies heeft een classificatie die aangeeft hoe veilig een land of gebied is.

- Wat zijn uw suggesties om de informatievoorziening van de Rijksoverheid over de veiligheid in het buitenland te verbeteren zodat Nederlanders zich nog beter kunnen voorbereiden op hun buitenlands verblijf?
- Wat moeten de gevolgen zijn voor de consulaire bijstand aan Nederlanders die afreizen naar oranje en rode gebieden en in de problemen komen?
- Wat moeten de gevolgen zijn voor de consulaire bijstand aan Nederlanders die in een gebied blijven wonen waarvoor het reisadvies is gewijzigd naar rood (= niet reizen)?
- Wat moeten de gevolgen zijn voor consulaire bijstand aan Nederlanders die zich vooraf niet voldoende hebben verzekerd, in de problemen zijn gekomen en om bijstand vragen?

Een nadere toelichting op het onderwerp ‘reisadviezen’ treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
De Nederlandse overheid vergeet onmiddellijk zijn burgers die zich vestigen in het buitenland. Als je onverhoopt in bepaalde problemen komt dan geven ze absoluut niet thuis. Het zou de overheid sieren als consulaire diensten in ieder geval een luisterend oor hebben. Ook als er niet direct hulp verleend kan worden. Er zouden bijvoorbeeld protocollen geschreven kunnen worden voor het betreffende land met algemene informatie over scheiden in het buitenland, rechten en plichten aangaande minderjarige kinderen in geval van scheiding, maar ook wat te doen als iemand uit het gezin plotseling in aanraking komt met politie. Voor hen die zich al jaren gevestigd hebben in het betreffende land is dit waarschijnlijk niet meer nodig, maar juist voor hen die pas in een land zijn aangekomen is met name doorverwijzing van de consulaire dienst een must. Maar mijn ervaring is dat deze dan zegt daarmee helpen we u niet. Een fijne dag verder. Niet bepaald wat je horen wilt. En bij diverse pogingen steeds hetzelfde onpersoonlijke harde antwoord gehad.

Vraag2

Nederlanders in het buitenland zijn in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor hun veiligheid. Veel Nederlanders kennen hun eigen verantwoordelijkheid en informeren zich voor vertrek over het bestemmingsland en zorgen voor een goede reisvoorbereiding. Ondanks goede voorbereiding en informatie kan een Nederlander in het buitenland iets overkomen en hulp nodig hebben. De Rijksoverheid biedt hiervoor de consulaire bijstand. De consulaire bijstand is een vangnet voor Nederlanders in het buitenland in acute nood waarbij anderen niet kunnen helpen en specifiek handelen van de overheid is vereist. Het doel van de consulaire bijstand is om de Nederlander in het buitenland zo snel mogelijk weer voldoende zelfredzaam te maken.

- Wat zijn uw suggesties om de consulaire bijstand van de Rijksoverheid aan Nederlanders in het buitenland te verbeteren?
- Voor welke groepen Nederlanders en in welke situaties zou de consulaire bijstand beperkt kunnen worden en voor welke groepen zijn extra consulaire inspanningen nodig?
- In hoeverre is maatwerk wenselijk in het licht van het beginsel dat elke Nederlander in dezelfde situatie evenveel recht heeft op consulaire bijstand?

Een nadere toelichting op het onderwerp ‘consulaire bijstand’ treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
Maatwerk leveren. Ik denk dat velen met mij goed voorbereid op vakantie gaan. En zich niet vestigen in een land waar "gevaarlijke" situaties ontstaan. Maar mocht er onverhoopt een gevaarlijke situatie ontstaan, hetzij door natuurrampen, hetzij door terrorisme of andere ongewenste gevaarlijke omstandigheden, dan moet er wel bijstand verleend worden. En dat moet dan meteen maatwerk zijn. Voor mijn gevoel zijn de meeste consulaire diensten hier niet op voorbereid. En helemaal op het leveren van maatwerk. Protocollen voelen te star aan.

Vraag3

Nederlanders in het buitenland kunnen een nieuw reis- of identiteitsdocument aanvragen bij de Nederlandse vertegenwoordigingen (ambassades en consulaten-generaal) in het buitenland. In Nederland kunnen Nederlanders die in het buitenland wonen dit ook doen bij twaalf grensgemeenten in Nederland waaronder het loket van de gemeente Haarlemmermeer op luchthaven Schiphol. Ook loopt er momenteel een pilot in Edinburgh, waar Nederlanders een aanvraag voor een Nederlands reisdocument kunnen indienen bij een externe dienstverlener. De Rijksoverheid streeft er naar in de toekomst in samenwerking met private dienstverleners meer locaties aan te bieden waar een aanvraag kan worden ingediend. Ook streeft de Rijksoverheid naar het zo veel mogelijk digitaliseren van het aanvraagproces (‘online aanvragen’). Vooralsnog geldt dat voor een voldoende betrouwbare identiteitsvaststelling en het afgeven van vingerafdrukken een bezoek aan een balie noodzakelijk zal zijn.

Wat zijn uw suggesties voor verbetering van het aanvraag- en uitgifteproces van reisdocumenten aan Nederlanders in het buitenland?

Een nadere toelichting op het onderwerp ‘reisdocumenten’ treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
Ik vraag me nog steeds af waarom er geen gebruik gemaakt wordt van bestaande kanalen als het gaat om paspoort verlenging. Waarom moeten mensen bijvoorbeeld met het hele gezin vele honderden kilometers reizen om een ambassade te bereiken? In veel gevallen is een overnachting dan ook nog eens noodzakelijk. Scholen geven hier niet graag vrij voor heb ik gemerkt. En daarna moeten de documenten eigenlijk opgehaald worden. Als je ze op laat sturen dan heb je meteen een probleem, je hebt namelijk geen geldig document om je paspoort af te halen bij een afhaalpunt. PLUS dat de AANVRAGER AANSPRAKELIJK is wanneer er onverhoopt iets mis gaat met de verzending. Echt ongelooflijk! Waarom gaat men bijv binnen de EU niet een samenwerking aan met de aangesloten landen? Bijv Zweden kent een systeem waarbij iedere Zweed bij elk politiebureau een paspoort kan vernieuwen. Waarom niet een koppeling met hun systeem zodat je veilig thuis je paspoort kan aanvragen, zonder hele reizen door een gigantisch land, zodat zonder noemenswaardige kosten een nieuw paspoort besteld kan worden? De verzending kan dan via de beveiligde kanalen geschieden en gezinnen hoeven geen dagen vrij te nemen van hun werk. Kinderen hoeven niet onnodig school te missen. Want iemand uit je omgeving dusdanig vertrouwen dat hij/zij jouw paspoort mag ophalen vind ik geen goed idee.

Vraag4

In het kader van consulaire dienstverlening biedt de Nederlandse Rijksoverheid ook diensten aan niet-Nederlanders. De Rijksoverheid verstrekt aan visumplichtige vreemdelingen visa voor kort verblijf (max 90 dagen), de zogenoemde Schengenvisa en Caribische visa. Het beleid t.a.v. Schengenvisa wordt bepaald door de kaders van Europese wet- en regelgeving. Het Caribisch visumbeleid wordt bepaald door de Rijksvisumwet.
In het visumverleningsproces zet de Rijksoverheid in op het zo goed mogelijk faciliteren van visumplichtige reizigers en tegelijkertijd op het intensief checken van hoge-risico-groepen. Er wordt samengewerkt met private dienstverleners, waardoor er aanvraagmogelijkheden zijn op locaties waar geen Nederlandse vertegenwoordiging aanwezig is. De Rijksoverheid streeft er naar de klant in de toekomst een online aanvraagmogelijkheid aan te bieden.

Wat zijn uw suggesties voor verbetering van de dienstverlening aan visumaanvragers?

Een nadere toelichting op het onderwerp ‘visa treft u aan op deze pagina onder ‘overige documenten’ in het document ‘nadere toelichting publieke consultatie consulaire dienstverlening’.
Visa moeten via kanalen als politie of belastingdienst aangevraagd kunnen worden. Die hebben inzicht in de situatie en kunnen de situatie in eerste hand voorzien van een beoordeling. Daarna kan de definitieve beoordeling door de Nederlandse overheid plaatsvinden en kan het visum afgehaald worden bij het betreffende politie of belastingkantoor.

Vraag5

Op het gebied van consulaire dienstverlening en visumverlening is er de afgelopen tijd voor de klanten sprake geweest van enkele zichtbare veranderingen in de dienstverlening, zoals digitalisering (bij de aanvraag van diensten), een bredere 247 bereikbaarheid en een nauwere samenwerking internationaal en met stakeholders om betere diensten aan de klanten te kunnen verlenen.

Wat zijn uw andere ideeën en suggesties om de consulaire dienstverlening in het buitenland te verbeteren? Welke aspecten in de consulaire dienstverlening zijn hierin belangrijk? En welke aspecten zijn hierin minder belangrijk?
Consulaire diensten moeten niet alleen op ambassades aangeboden worden. Binnen de EU moeten er consulaire bureau's komen in diverse delen van de landen die ver weg liggen van de ambassades. Daar moeten alle betrokken overheden samenwerken. Dus ze moeten bemand worden door mensen die de talen van de EU machtig zijn. Zij moeten eventueel doorverwijzen naar de ambassade, maar in feite moeten ze ook een eigen dienstverlening hebben, als bijvoorbeeld de uitgifte van paspoorten. Bovendien moeten veel processen meer online uitgevoerd kunnen worden waarbij gebruikt moet worden van bestaande identificatie mogelijkheden. Bijv Zweden kent een Bank ID waarmee je online dingen kunt regelen. Koppel de consulaire diensten hieraan! Zo hoeft het wiel niet opnieuw uitgevonden te worden.
Consulaire diensten moeten ook een deel "persoonlijke" zorg op maat leveren. Mensen bijstaan die in persoonlijke nood verkeren ivm scheiding, of als een gezinslid gearresteerd of verdacht is. Verder moeten deze diensten duidelijke informatie hebben over wat te doen bij calamiteiten! Denk aan terroristische aanslagen, oorlogsdreiging etc etc. Maar ook wat te doen bij chemische rampen of natuurrampen. Er is te weinig informatie beschikbaar.