Contouren Klimaatplan 2024 en INEK

Reactie

Naam Klimaatburgemeester (Klimaatburgemeester Uithoorn S.C. Bauer)
Plaats Uithoorn
Datum 27 december 2023

Vraag1

De contourenbrief doet een voorstel voor de contouren van het nieuwe Klimaatplan. Wat vindt u van deze contouren? Welke onderdelen verdienen extra aandacht en welke onderdelen ontbreken?
Het rapport toont geen koppeling met de Agenda Natuurinclusief, terwijl Biodiversiteit en Klimaat onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Dit geeft gebreken, omdat een natuurinclusieve maatschappij meer werk zou maken van de herplant van Hollands Struweel en zo de koolstofvastlegging via hagen en aaneengesloten groenstructuren op kosteneffectieve wijze vergroot (tevens een natuurvriendelijke Carbon Capture and Storage (CCS)). De EC benoemt in dit kader vooral Nature Based Solutions als win-win scenario.

Vraag3

Welke aandachtspunten en onderdelen mist u in de concept update INEK die volgens u meegenomen zouden moeten worden in de definitieve update?
Er wordt op pagina 18 aangegeven "We kiezen voor een lokale aanpak met klimaatburgemeesters (betrokken burgers) en klimaatsupporters (betrokken instellingen zoals bedrijven, verenigingen en stichtingen) waarbij een grote rol is weggelegd voor de faciliterende rol van gemeenten." Dit is een goede zet, maar vraagt nog meer verduidelijking over de rol en functie van Klimaatburgemeesters. Het mag niet zo worden dat zij hun rol gaan bezien als hindermacht, maar dat een koppelfunctie richting\met\vanuit het maatschappelijk middenveld en enige bestuurlijke flair in deze functie wordt gevat. Mogelijk is een rol als mede-voorzitter van de burgerfora de juiste vorm. Ook de facilitatie van hun activiteiten dient rekening te houden met de last die zijn als onbezoldigde burgers kunnen dragen. De Top van Onderop bracht onlangs een goede zichtbaarheid van de klimaatburgemeester, maar was in haar geheel nog niet in staat om een werkelijk respect op te brengen voor de grassroots doe-democratie.
Tegelijk is al veel bekend over dit domein, waarmee de valorisatie van sociaalwetenschappelijke kennis van de pauzeknop af mag. Een praktijkvoorbeeld is vindbaar op pagina 102, waarbij lof wordt uitgesproken over de goede relatie tussen gemeenten en fixteams\energiecoaches. Toch blijkt dat gemeenten zich niet altijd als betrouwbare partner opstellen en in sommige gevallen pure onwil tonen (dus geen ontzorgende functie, terwijl ""Energiefixers worden ook gezien als een eerste contact met huishoudens en zijn daarmee waardevol in vervolgacties om woningen mee te nemen in de energietransitie"). Het besef van de situatie in het veld lijkt te ontbreken.

Voor de initiatieven genoemd op pagina 95 valt nog sterker te benadrukken dat meerstemmigheid een meerwaarde biedt. Zoals verduidelijkt in het rapport 'De Stroom Zoeken - De Energietransitie bezien vanuit Ecosysteemperspectief', van de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur, is de energietransitie bovenal een sociale transitie. Dat vraagt om grotere aandacht voor de inclusie van verschillende groepen tijdens belangrijke gesprekken binnen de sector (horizontal governance). Zonder deze socioecologische dimensie ontstaat geen stimulans tot taakvolwassenheid.