Wetsvoorstel strafbaarstelling conversiehandelingen

Reactie

Naam Protestantse Kerk in Nederland (Drs. A.J. Post)
Plaats 't Harde
Datum 15 februari 2022

Vraag1

U kunt reageren op alle aspecten van het initiatiefwetsvoorstel.
Geachte lezer,

Ik wil reageren op de conceptwettekst aangaande het verbod op conversietherapie.
Artikel 285ba lid 1 gebruikt het woord 'onderdrukken'. Dit woord kent vele synoniemen en de betekenis kan veelduidig zijn.
Ik wijs er op dat er een mijns inziens legitieme visie op seksualiteit is die stelt dat seksuele gevoelens in zijn algemeenheid niet de vrije loop gegeven dient te worden, maar dat je deze gevoelens bij het opvoeden van een kind mag leren waarderen, maar ook in de goede zin mag leren beteugelen.
Beteugelen, reprimeren en onderdrukken zijn elkaars synoniemen, maar hebben toch niet geheel en al dezelfde lading.
Het lijkt mij van belang dat een jongere beschermt wordt, maar dat dit wetsartikel geen stok wordt om te slaan naar welke hulpverlener dan ook, die behulpzaam wil zijn naar jongeren om hen te helpen op een gezonde wijze om te gaan met seksuele gevoelens en handelingen.

In de memorie staat het volgende: 'Voor strafbaarheid is vereist dat in de uitoefening van een ambt, beroep of bedrijf of
in het verband van een organisatie handelingen zijn verricht die ertoe strekken de seksuele
gerichtheid of genderidentiteit van een minderjarige dan wel van een meerderjarige door middel van
misbruik van uit feitelijke verhoudingen voortvloeiend overwicht, te veranderen of te onderdrukken.'
Het valt mij op dat hier de woorden 'door middel van misbruik' gebruikt worden, en dat deze woorden in de concept wettekst niet terugkeren.
Het concept wetsartikel 285ab mist deze woorden, en kan dan mogelijk negatief gebruikt in de richting van een ieder die een seksuele moraal uitdraagt die bijv. (al dan niet op religieuze gronden) uitgaat van het klassieke huwelijk tussen man en vrouw. Wat als bijv. bij een clubactiviteit van de kerk de predikant uitdraagt dat het huwelijk op Bijbelse gronden iets is van een man en een vrouw, en een aanwezige jongere het ervaart dat zijn/haar seksuele gevoelens daarmee onderdrukt worden? (of: idem, maar dan: de lessen door de imam, etc.)
De memorie stelt veel helderder dan de concept wetstekst wanneer er sprake is van strafbaarheid (bijv. pag.26).

Vraag2

De initiatiefnemers hebben geprobeerd een balans te vinden tussen de bescherming van personen tegen de schadelijke gevolgen van conversiehandelingen enerzijds en de persoonlijke autonomie van bekwame volwassenen anderzijds. Gekozen is voor het algeheel verbieden van het aanbieden van de handelingen en het uitvoeren te verbieden bij minderjarigen en bij meerderjarigen als dat gebeurt door misbruik van uit feitelijke omstandigheden voortvloeiend overwicht (p. 15 en 27 van de memorie). Initiatiefnemers zijn benieuwd hoe deze constructie wordt gewaardeerd in het licht van alternatieven, zoals een klachtdelict en een alternatieve leeftijdsgrens.
De memorie stelt: 'Voor ouders staat dan in de context van conversiehandelingen dan ook niet de (eigen) vrijheid van religie, maar de ouderlijke autonomie centraal. Die ouderlijke autonomie kan het laten ondergaan van conversiehandelingen van het eigen kind naar oordeel van initiatiefnemers niet rechtvaardigen, omdat de belangen van het kind worden geschaad.' (pag. 9).
Mijn reactie hierop: in een liberale samenleving is autonomie een groot goed. Autonomie veronderstelt geestelijk gezonde vermogens om zelfstandig en vrij keuzes te maken. In een liberale maatschappij zijn morele oordelen een subjectieve / persoonlijke zaak. Duidelijk moet worden aangetoond waar de belangen van het kind worden geschaad, én waarom de autonomie van ouders beperkt wordt.

Het is glad ijs, wanneer de belangen van het kind zo zwaar wegen, dat de autonomie van ouders wordt overruled. Overigens, daar wil ik wel duidelijk over zijn, ben ik van mening dat de conversietherapieën (de voorbeelden zijn soms erg heftig) niet goed zijn voor het kind, maar ik wil ook de autonomie van ouders hoog houden.