Wetsvoorstel differentiatie exameneisen taal en rekenen
Reactie
Naam
|
Drenthe College (Mevr P Niemeijer)
|
Plaats
|
Assen
|
Datum
|
23 augustus 2016
|
Vraag1
Wat is uw reactie op de wijze waarop het niveau 2A voor Nederlandse taal is opgenomen in het wetsvoorstel?
Het is goed om te erkennen dat er niveauverschillen tussen de opleidingen zijn. Of het voldoende is om de normering van de examens aan te passen is de vraag. Taal en opleidingsniveau hebben ook te maken met abstractievermogen. Of de examens die nu voor 2F worden afgenomen echt geschikt zijn voor vmbo bb en Entree is niet echt duidelijk.
Vraag2
Wat is uw reactie op de wijze waarop de rekentoets 3S is opgenomen in het wetsvoorstel?
Op zich een goed voorstel, maar of het voldoende is om leerlingen meer te laten doen dan nodig is, moet blijken. De extra tijdsinvestering kan ook in andere vakken worden gestoken.
Vraag3
Wat is uw reactie op de wijze waarop de omkeerregeling voor buitenlandse studenten in Engelstalige opleidingen in het mbo is opgenomen in het wetsvoorstel?
Lijkt heel redelijk, maar is het ook werkelijk uitvoerbaar? De examens moeten worden ontworpen en er moeten les in worden gegeven. Dit betekent een extra inspanning voor de scholen.
Voor sommige beroepsopleidingen is de Nederlandse arbeidsmarkt heel specifiek, met eigen regels en een eigen cultuur. Dan is het nauwelijks te verwachten dat dit gaat werken.
Een andere vraag is hoe we hoog opgeleide vluchtelingen in deze regeling kunnen inpassen. Hun kwaliteiten kunnen eenvoudiger erkend worden, maar tegelijkertijd moeten ze wel voor de Nederlandse arbeidsmarkt worden opgeleid.