Wetsvoorstel differentiatie exameneisen taal en rekenen
Reactie
Naam
|
ROC Mondriaan (sstt J Wolfslag)
|
Plaats
|
Den Haag
|
Datum
|
31 augustus 2016
|
Vraag3
Wat is uw reactie op de wijze waarop de omkeerregeling voor buitenlandse studenten in Engelstalige opleidingen in het mbo is opgenomen in het wetsvoorstel?
Het voorstel gaat in op de voorgenomen wijziging voor buitenlandse studenten die de Nederlandse taal (te) beperkt machtig zijn of onvoldoende tijd hebben om dat op het gewenste c.q. noodzakelijke niveau te brengen voor het behalen van een diploma van een MBO-4 opleiding.
Er is sprake van een omkeerregeling (van eisen) voor het vak Nederlands met het vak Engels.
Alhoewel het niveau nog niet is vastgesteld lijkt deze methodiek voor het vak Nederlands te voldoen. In ieder geval blijft het totale examenniveau hierdoor
gelijk.
· Er ontstaat naast het vak Nederlands ook een probleem bij het taalgevoelige vak Rekenen. Dit vak wordt (ook) centraal getoetst. Analoog aan de beperking van het Nederlands bij het vak Nederlands, waar de voorgestane regeling een oplossing voor moet bieden, geeft een beperking van het Nederlands bij het vak Rekenen ook een knelpunt. Wordt dan de kennis/vaardigheid van het Rekenen getoetst of dat van het taalbegrip van het Nederlands voor de beantwoording van de vragen bij Rekenen?
Een oplossing kan zijn:
- het Rekenen examen in het Engels te vertalen
- een gelijkwaardige Engelse toets aan te bieden van een adequaat Engels instituut, bv AQA: www.aqa.org.uk
· in de voorliggende tekst is sprake van het hebben gevolgd van een minimum aantal jaren les in de Nederlandse taal. Later wordt dit op 6 jaar gesteld.
In dit voorstel is niet helder of dit bij aanvang van de cursus is of bij aanvang van het examen. Het lijkt logisch dat bij aanvang cursus te stellen.