Wetsvoorstel differentiatie exameneisen taal en rekenen
Reactie
Naam
|
ROC Nova College (mevr M.F. Overdijk)
|
Plaats
|
Haarlem
|
Datum
|
31 augustus 2016
|
Vraag1
Wat is uw reactie op de wijze waarop het niveau 2A voor Nederlandse taal is opgenomen in het wetsvoorstel?
We zijn het eens met de mogelijkheid voor een 2A examen (normering) voor studenten entree en mbo niveau 2.
We kunnen ons vinden in het feit dat studenten entree minimaal het cijfer 5 voor het examen 2A moeten halen om door te kunnen stromen naar niveau 2. Studenten die er niet in slagen om dat cijfer voor het examen 2A te behalen, zullen immers weinig kansrijk zijn in een vervolgopleiding.
Omdat studenten in de entree-opleiding relatief vaak meer tijd nodig hebben om aan de taal- en rekeneisen te voldoen, pleiten wij met nadruk voor een verlenging van de bekostigde verblijfsduur voor entree-studenten.
Het voorstel om studenten entree de mogelijkheid te bieden om een arbeidsmarktgericht diploma te behalen wanneer zij ondanks alles niet aan de eisen van het 2A diploma kunnen voldoen, onderschrijven wij. Het is dan van belang dat er een duidelijk en voor de buitenwereld herkenbaar onderscheid is tussen een arbeidsmarktgericht diploma en een bredere entree-opleiding. De ook gehoorde opvatting dat het arbeidsmarktgericht diploma dan beter vervangen zou kunnen worden door certificaten of een instellingsverklaring, onderschrijven wij niet. Het onderscheid tussen leerlingen van het praktijkonderwijs, vso en de entree-opleiding zou daarmee te sterk vervagen.
We kunnen ons eveneens vinden in de beperking van doorstroomrechten voor studenten niveau 2 met een 2A examen.
Ook bij beperking in doorstroomrechten kunnen eventueel uitzonderingen gemaakt worden op individuele basis . Het principe ‘nee, tenzij’ maakt het mogelijk om studenten te behoeden voor irreële verwachtingen.
De condities waaronder van de 2A normering voor het examen Nederlands gebruik gemaakt mag worden, worden nog uitgewerkt in het examenbesluit. Het is daarbij van belang dat duidelijk wordt of de student, die het 2F examen niet behaald heeft, dan opnieuw examen moet doen voor de 2A normering, of dat het gemaakte 2F examen achteraf van een 2A normering kan worden voorzien.
Vraag2
Wat is uw reactie op de wijze waarop de rekentoets 3S is opgenomen in het wetsvoorstel?
Dit voorstel wordt alleen uitgewerkt voor studenten vo. Wellicht is het ook interessant voor studenten niveau 4, met name als zij willen doorstromen naar het hbo.
Vraag3
Wat is uw reactie op de wijze waarop de omkeerregeling voor buitenlandse studenten in Engelstalige opleidingen in het mbo is opgenomen in het wetsvoorstel?
Mee eens, maar wel afhankelijk van de nog te definiëren niveaus die behaald moeten worden. Een diploma wekt immers verwachtingen op de arbeidsmarkt.