Wetsvoorstel differentiatie exameneisen taal en rekenen
Reactie
Naam
|
graafschapcollege (Dhr F van der Zwet)
|
Plaats
|
Doetinchem
|
Datum
|
29 augustus 2016
|
Vraag1
Wat is uw reactie op de wijze waarop het niveau 2A voor Nederlandse taal is opgenomen in het wetsvoorstel?
slechte zaak. het niveau wordt steeds verder naar beneden bijgesteld om diplomering op basis van de wet haalbaar te houden. Inhoudelijk stelt het niets meer voor. Onderwijs moet over inhoud gaan, niet over vorm. Dit is een fopspeen van de eerste orde. Men maakt zich volkomen belachelijk.
Vraag2
Wat is uw reactie op de wijze waarop de rekentoets 3S is opgenomen in het wetsvoorstel?
Moet de student kunnen rekenne of moet de student niet kunnen rekenen, dat is de vraag. Of je schaft de wettelijke eis af dat rekenen meetelt voor diplomering of je handhaaft de de huidige situatie met daarbij de mogelijkheid tot een 2F/3F ER examen.
Al die lapmiddellen die bedacht worden hebben gevolgen voor de examenorganisatie en de examenbomen. Onevenredig veel werk voor een kleine groep studenten, zonder nut, want rekenen telt niet mee. En als het mee gaat tellen is het cijfer 4,5 al voldoende voor een 5.
Een nog lager niveau goedkeuren, en je maakt jezelf als onderwijsinstelling volkomen belachelijk. Dus het telt mee of niet, vergeet de lapmiddelen.