Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Veenendaal |
Datum | 25 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Alle vluchten van en naar Schiphol moeten naar mijn mening zwaarder worden belast. De overlast van vliegverkeer (geluid, vervuiling, CO2) is niet meer in verhouding tot de leefomgeving. Dit geldt niet alleen voor de omgeving van Schiphol, maar tegenwoordig ook ver daarbuiten.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nogmaals: alle vluchten moeten extra worden belast ter compensatie van de enorme overlast dat vliegverkeer veroorzaakt.
Daarnaast is het nodig om de trein (vooral financieel) aantrekkelijker te maken voor reizen binnen Europa.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Een beetje herhaling van zetten deze vraag.
En daarom nogmaals: vliegen moet extra worden belast; in z'n totaliteit.
Daarnaast is het toch onvoorstelbaar dat er nog steeds geen belasting zit op kerosine. Daar zou Wopke Hoekstra zich toch hard voor maken als 'groene' vertegenwoordiger in Europa namens Nederland?
Daarnaast: stop met de hub-functie van Schiphol. Een enorme belasting voor omwonenden, een enorme aanslag op gezondheid en een matig verdienmodel.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, niets geen uitzonderingen. En waarom (zoals hierboven wordt gesteld) kan dit ongewenst zijn. Vliegen is veel te goedkoop en maatschappelijk niet meer uit te leggen.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nogmaals: alles en iedereen moet extra worden belast ter compensatie van de enorme overlast van vliegverkeer.
Persoonlijke noot:
Wat is dit een zeer matige vragenlijst. Er wordt niets gevraagd over de overlast die mensen ervaren van het vele vliegverkeer, de gezondheidsschade als gevolg van chronisch verstoorde nachtrust, de CO2 uitstoot die nu alleen maar bij de landbouw wordt neergelegd.
Een meer eerlijke en uitgebalanceerde vragenlijst zou beter zijn. Misschien een volgende keer?