Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam A Beijeman
Plaats Oldebroek
Datum 17 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Op zich is daar best wat voor te zeggen maar het ligt er wel aan hoe dat ingevuld wordt. Nederland loopt nu wel weer heel erg van stapel met de hoogte van de vliegbelasting. De belastingen die we nu moeten gaan betalen om vanaf Schiphol te vliegen stijgen veel te hard en lopen niet meer in de pas met veel andere internationale vliegvelden. Als passagier ben ik hier niet blij mee en het zorgt voor oneerlijke concurrente in het voordeel van andere luchthavens.
Juist vliegen is een internationaal gebeuren waar geen grenzen gelden. Ik heb er veel moeite mee dat we als klein landje weer voorop willen lopen en dit helpt de wereld echt niet als dit niet internationaal afgestemd wordt. We zien andere luchthavens zoals Istanbul, Dubai, Londen enz groeien als kool en Schiphol heeft het nakijken.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee! Een trein is lang niet altijd een goed alternatief en vliegen is zeer efficiënt. Bovendien zijn er op het spoor veel vaker problemen en ik vrees als alle korte vluchten verboden worden, het een grote chaos wordt op het spoor. Bovendien vind ik dat de de zogenaamde milieuvoordelen voor de trein veel te positief en eenzijdig voorgesteld worden.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Het moet eenvoudig blijven maar er zouden 3 staffels ingebouwd kunnen worden; Europese vluchten, middellange en lange afstanden. Deze belastingen moeten in de pas lopen met gemiddelde wereldwijde tarieven.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Geen mening over

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Zo eenvoudig mogelijk houden, alleen als er hele goede argumenten zijn om uitzonderingen te maken kan dit maar zo min mogelijk.