Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | heer M H fruitema |
---|---|
Plaats | AMSTERDAM |
Datum | 17 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
dit is typisch een voorbeeld van een heffing, belasting dat op supra nationaal nivo moet worden geregeld. Tevens moet er rekening worden gehouden met het feit dat deze heffing niet op zich kan. worden beoordeeld, maar gekeken moet worden naar alle kosten die eraan komen. vliegen mag zeker geen luxe product worden.
men gaat te vaak voorbij dat vliegen niet alleen maar voor de lol is.
Het bezoek aan een kleinkind in Suriname, een oma in Edmonton of de zeeman naar Manilla.
Daarnaast zitten er al heel veel belastingen en heffingen op een ticket, zo'n 80%..
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
op zich eens, korte vluchten moeten extra belast , maar ook dit moet je in Brussel regelen, en niet sec voor nederland
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?zie 1
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ook dit kun jee niet alleen voor Nederland invoeren, anders krijgt een Emirates of Turkish een groot voordeel tav de Nederlandse luchtvaart maatschappijen. bv: Lissabon > Amsterdam > Bangkok wordt dan veel duurder dan Lissabon > Dubai of Istanbul > Bangkok