Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Purmerend |
Datum | 17 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, het verhogen van de vliegbelasting zorgt voor een betere concurrentie positie voor andere landen/luchthavens buiten Nederland. Hierdoor zullen bijvoorbeeld transfer passagiers eerder voor een andere overstapluchthaven kiezen. Dit verlaagt niet de totale uitstoot van het vliegen maar zorgt wel voor minder inkomsten voor Nederland/Nederlandse luchtvaartmaatschappijen.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zeer korte vluchten mogen extra belast worden, als de alternatieven ook op eerlijke wijze belast worden. Zo klinkt een treinreis van Amsterdam naar Brussel als een duurzamer alternatief, echter wordt de impact van het aanleggen van honderden kilometers spoor op de natuur niet doorbelast in de kosten van een treinkaartje. Sterker nog, het spoor wordt gesubsidieerd omdat treinkaartjes anders onbetaalbaar zouden worden. Extra belasting op transport van korte routes mag, als het voor élke vorm van vervoer geldt.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Op routes naar omringende landen met een alternatief vervoersmiddel mag een hoger tarief gerekend worden, mits de belasting voor de alternatieve vervoersmiddel ook de natuur/milieu impact eerlijk weerspiegelt. Extra belasting op langere afstanden ben ik tegen, zie reactie op vraag 1.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Uitgezonderd: transfer passagiers
Extra belast: korte vluchten, mits het alternatief ook eerlijk belast wordt