Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Noordwijk
Datum 27 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, juist de korte vluchten moeten veel duurder worden. Maar eigenlijk moet alles duurder worden om mensen minder te laten vliegen. Zie vraag 2.

Verplicht daarnaast de vliegtuigcateraars alleen vegan maaltijden aan boord te serveren, en druppel op een gloeiende plaat, maar het produceren van vlees- en zuivel heeft óók een grote impact op het klimaat, het zou de luchtvaartsector sieren om naast het vliegen het klimaat niet ook nog via de maaltijden en dranken te belasten.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja absoluut, het vliegen van afstanden die ook met de trein kunnen worden afgelegd moeten onbetaalbaar worden.
Deze vluchten moeten minimaal anderhalf tot twee keer zo duur worden als een treinreis. De duurzaamste keuze moet de meest betaalbare worden. Helaas zullen alleen dán de meeste mensen de duurzaamste keuze maken.
En privéjets zouden deze afstanden helemaal niet meer moeten mogen vliegen.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Jazeker, ook wordt ver weg vliegen dan alleen voor de 'elite'. Maar dat is dan maar zo. Dat zijn dure auto's en villa's ook - waarom zou vliegen dat dan niet mogen zijn? Er staat nu iets groters op het spel.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ja, landen of gebieden waar veel Nederlanders nauwe banden mee hebben zouden moeten worden uitgesloten van de hogere belasting (misschien als je kunt aantonen dat je daar familie hebt wonen of iets dergelijks). Denk aan Suriname en de Antillen, en Marokko en Turkije.

Vakantievluchten moeten per definitie hoger belast worden, plezierritjes moeten niet schadelijk zijn, die tijd is voorbij.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik gaf het idee in vraag 4: misschien dat het voor mensen uit Suriname, de Antillen, Marokko en Turkije anders zou moeten zijn, omdat het vaak gaat om (noodzakelijk) familiebezoek. Vakantievluchten zouden moeten worden onderscheiden door familievluchten. Geen idee hoe dat er uit zou zien hoor.