Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Den Haag |
Datum | 17 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, alle vluchten zouden niet belast moeten worden. Landen als Zweden kom hier al van terug omdat het reisgedrag er niet door wordt beïnvloed. Mensen moeten en willen nou eenmaal vliegen. Dit is niet te sturen door het toevoegen van belastingen. Het enige effect dat zal worden bereikt is dat mensen uitwijken naar België of Duitsland om te vliegen. Ik zie niet in wat Nederland daarmee wint.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, absoluut niet. Deze vluchten dienen enkel als transfervluchten. Vrijwel niemand reist van Brussel naar Amsterdam met het vliegtuig. Mensen vliegen bijvoorbeeld BRU - AMS - CPT. Een bestemming die vanaf Brussel niet bereikbaar is.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee, er is geen alternatief voor deze vluchten. Als Nederland deze belasting als enige land invoert, gaan Nederlanders met de auto naar het buitenland rijden om daar met een buitenlandse luchtvaartmaatschappij te vliegen. De totale uitstoot neemt dan alleen maar toe.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Vliegtaks zou op geen enkele bestemming moeten gelden. Als het al zo is, moet dit gebruikt worden voor verduurzaming van de luchtvaart en niet als melkkoe voor de overheid.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Als er al een afstandsafhankelijke vliegtaks wordt ingevoerd, zou deze zeker niet moeten gelden voor transferpassagiers. Dit is de doodsteek voor bijv. KLM en daarmee het grote netwerk van Schiphol. De invloed van Nederland mbt verduurzaming van de luchtvaart raken we dan alleen maar kwijt. Buitenlandse maatschappijen zoals bijv. de midden-oosten carriers hebben totaal geen interesse in verduurzaming.