Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Hr J Schermer
Plaats Dordrecht
Datum 30 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Dat lange vluchten zwaar belast worden is altijd goed, zolang ik om mij heen hoor dat kennissen voor nog geen € 40,— naar Majorca vliegen of vergelijkbare bestemmingen.
Korte vluchten mogen ook zwaar belast worden indien er goede alternatieven zijn die minder belastend voor het milieu zijn, zoals treinreizen naar steden in de buurt zoals Brussel, Parijs, Londen, etc.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
In de eerste vraag hier al antwoord op gegeven. Deze zeer korte (en ook korte) vluchten mogen extra belast worden indien er goede alternatieven aanwezig zijn die minder vervuilend zijn. Geeft gelijk financieel mogelijkheden voor de alternatieven om te concurreren met de (vaak) te goedkope vliegtickets.
Zoals in het verleden wel gebruikt als slogan zie ik dan ook graag dat “de vervuiler betaalt”.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Deze dienen net als de lange vluchten zwaarder te worden belast. Wellicht is het een idee om aan de afgelegde kilometers een prijskaartje te hangen, hiermee is het vraagstuk wanneer er sprake is van korte of lange vluchten van de baan.
Wel dienen vluchten, waarvoor een minder milieu belastende alternatieven aanwezig zijn, extra met een vast bedrag te worden verhoogd.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Gezien de relatie met een land of bevolkingsgroep geen invloed heeft op het meer of minder uitstoten van vervuilende stoffen zou ik toch graag een voorkeur uit willen spreken voor het aantal afgelegde kilometers. Berekening is gebaseerd op een prijs per kilometer.
Het is ook lastig om verder te specificeren gezien het verschillend verbruik van de verschillende type vliegtuigen en het verbruik van brandstof per afgelegde kilometer. Ook is het niet makkelijk om deze specificatie af te stemmen op het aantal passagiers die een vliegtuig vervoert.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Als uitgangspunt zou ik alle passagiers willen belasten die vanaf onze vliegvelden vertrekken, dit zou tevens een stimulans zijn om de hoeveelheid transit-passagiers te verminderen.
Hierdoor zou het aantal vluchten naar Nederlandse vliegvelden afnemen, voordeel zijn zowel minder vervuilende uitstoot boven Nederland alsmede minder geluidsoverlast voor omwonenden van vliegvelden.

Bijlage

  • Bijlage