Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | ir E Van der Kruk |
---|---|
Plaats | Deventer |
Datum | 25 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Verhoog de vliegtuigbelasting voor alle vluchten, dus ook voor lange vluchten.
Ik vind dat de verhoging van de vliegtuigbelasting voor lange vluchten niet groter moet zijn dan die van korte vluchten.
De verhoging van de vliegtuigbelasting voor de kortere vluchten zou groter moeten zijn dan die van de lange vluchten.
De belangrijkste reden voor mij is dat er volop alternatieven zijn voor korte vluchten. Maak in Europees verband afspraken over betaalbaar en comfortabel openbaar vervoer.
Bereken wat de CO2-belasting voor alle vluchten is en welke investering nodig is voor internationaal betaalbaar en comfortabel openbaar vervoer. Zorg dat die gezamenlijke kosten afgedekt wordt door het totale inkomsten aan vliegbelasting. Maak hiervoor een prognose aan de hand van historische cijfers en een inschatting van verminderd vlieggedrag door de burgers.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, ik vind dat zeer korte vluchten extra belast moeten worden.
De verhoging van de vliegtuigbelasting zou voor alle vluchten moeten gelden, maar die zou voor de zeer kortere vluchten groter moeten zijn dan die van de lange vluchten.
De belangrijkste reden voor mij is dat er volop alternatieven zijn voor korte vluchten. Maak in Europees verband afspraken over betaalbaar en comfortabel openbaar vervoer.
Bereken wat de CO2-belasting voor alle vluchten is en welke investering nodig is voor internationaal betaalbaar en comfortabel openbaar vervoer. Zorg dat die gezamenlijke kosten afgedekt wordt door het totale inkomsten aan vliegbelasting. Maak hiervoor een prognose aan de hand van historische cijfers en een inschatting van verminderd vlieggedrag door de burgers.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Verhoog de vliegtuigbelasting voor alle vluchten, dus ook voor zeer lange vluchten.
Ik vind dat de verhoging van de vliegtuigbelasting voor zeer lange vluchten niet groter moet zijn dan die van korte of lange vluchten.
De verhoging van de vliegtuigbelasting voor de kortere vluchten zou groter moeten zijn dan die van de lange vluchten.
De belangrijkste reden voor mij is dat er vooralsnog weinig realistische en betaalbare alternatieven zijn voor lange vluchten. Bovendien wordt een groot gedeelte van de lange vluchten dat van de Nederlandse vliegvelden vertrekt, bezet door buitenlandse passagiers. Maak in Europees verband afspraken over de internationale bereikbaarheid van vliegvelden per openbaar vervoer en zorg op die manier van spreiding van de vliegdruk.
Bereken wat de CO2-belasting voor alle vluchten is en welke investering nodig is voor internationaal betaalbaar en comfortabel openbaar vervoer. Zorg dat die gezamenlijke kosten afgedekt wordt door het totale inkomsten aan vliegbelasting. Maak hiervoor een prognose aan de hand van historische cijfers en een inschatting van verminderd vlieggedrag door de burgers.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ik kan me voorstellen dat er vliegbelasting wordt geheven aan de hand van de totale jaarlijkse uitstoot door vliegtuigmaatschappijen die vliegen vanaf vliegvelden in dat land. Zo zou je stimuleren dat landen investeren in efficiënter vliegen en goedkope en comfortabele alternatieven.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
De enige uitzondering die ik zou maken is voor noodvluchten en vluchten vanuit conflict- en oorlogsgebieden