Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Haarlem |
Datum | 23 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee dat vind ik niet. Belasting moet sowieso niet verhoogt worden. Het schaadt de Nederlandse luchtvaart en dus de Nederlandse industrie.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee dat vind ik niet. Buiten dat er geen goed alternatief is voor het vliegtuig (ook op korte afstanden) schaadt het de Nederlandse luchtvaart.
Laat mensen zelf bepalen welke manier van transport bij hun past.
Daarbij vind ik dat Nederlanders al erg veel belastingen betalen. Genoeg is genoeg!
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee dat vind ik niet!
Mensen gaan dan vervolgens naar luchthavens over de grens. Dat kost banen in Nederland en het schaadt het milieu alleen maar meer.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee dat vind ik niet,
Kijk naar landen om ons heen zoals een aantal Scandinavische landen die vlieg belastingen schrappen of verminderen.
Ik vind het zorgelijk wat wij in Nederland met de luchtvaart doen. Luchtvaartmaatschappijen kunnen niet meer behoorlijk opereren door een klein aantal klagers. De meeste Nederlanders hebben geen probleem met Schiphol of met vliegtuigen. Ik woon mijn hele leven rond Schiphol en heb er geen probleem mee. Het creëert banen, is goed voor de economie en van de verdiensten kunnen we verder verduurzamen.
Laten we alsjeblieft zuinig zijn met wat we hebben. Als Schiphol moet krimpen of als het wegvalt gaat ons dat ontzettend veel kosten!
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee! En zeker transfer passagiers niet. Hier leeft de KLM van.
Dat kan je wellicht op Europees gebied (liever wereldwijd) doen maar niet alleen in Nederland. Mensen vliegen dan gewoon via een andere luchthaven en het kost Nederlandse maatschappijen veel passagiers, dus veel banen en dus veel geld,
Stop eens met het dwarszitten van de Nederlandse luchtvaart! Het is een prachtige industrie waar ontzettend veel mensen hun brood van moeten betalen.
Laat niet een kleine groep klagers het verpesten voor het merendeel van de mensen.
Laat Schiphol asjeblieft kunnen groeien!