Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Ter Aar
Datum 19 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ik vind dat alle vluchten fors belast moeten worden, gezien alle milieu-, welzijn- en gezondheidsschade van iedereen die bewust of onbewust last heeft van de vliegtuigen. Ik vraag me alleen af of het helpt om te belasten en verder niets te doen. Voor kortere vluchten moet het aantrekkelijker worden een alternatief zoals de trein te nemen. Als dat is wat er met het geld wordt gedaan, dan ja: fors ophogen de belasting, voor iedere vlucht en vooral voor de tussenstopvluchten die Nederland niets opleveren, behalve overlast.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja. Het moet aantrekkelijker zijn om met de trein bv te gaan. Als dat een stuk goedkoper wordt door de extra belasting, dan meteen invoeren. Het is te gek dat je voor een paar tientjes ergens heen kunt vliegen, terwijl de trein honderden euro’s kost. Niet raar dat mensen dan voor vliegen kiezen.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, het zou een stuk beter zijn als men niet meer zomaar de hele wereld overvliegt. Het is alleen jammer dat een bepaalde categorie personen het altijd zal blijven kunnen doen en de gemiddelde persoon het straks niet meer kan betalen een bijzondere reis te maken.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, al die uitzonderingen overal op maakt het nodeloos ingewikkeld

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ja, alleen ter ontmoediging, zodat de transfervluchten heel onaantrekkelijk worden, net als zware, lawaaiige vliegtuigen.