Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Amsterdam |
Datum | 26 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, ik vind niet dat lange vluchten zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten. Lange vluchten zijn vaak noodzakelijk voor verre bestemmingen, en extra belasting zou deze reizen onnodig duur maken. Daarnaast zijn korte vluchten vaker te vervangen door alternatieven zoals de trein. Het eerlijker verdelen van de belasting voorkomt dat langeafstandsvluchten onevenredig duur worden.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, ik vind dat zeer korte vluchten extra belast moeten worden. Deze vluchten veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot en er zijn vaak duurzamere alternatieven zoals de trein of de auto. Door deze vluchten zwaarder te belasten, worden reizigers aangespoord om een alternatief vervoermiddel te kiezen
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee, ik vind niet dat zeer lange vluchten extra belast moeten worden. Deze vluchten hebben weliswaar een hoge totale uitstoot vanwege de lange duur, maar het verhogen van de belasting zou de kosten voor reizigers onterecht verhogen, vooral voor mensen die deze vluchten maken omdat er weinig andere opties zijn. In veel gevallen zijn er geen duurzame alternatieven voor dergelijke lange reizen, zoals bijvoorbeeld de trein of de auto, waardoor de extra belasting vooral een financiële last zou zijn zonder echt het reisgedrag te beïnvloeden. Het zou in plaats daarvan alleen maar de ticketprijzen verhogen voor mensen die al kiezen voor lange vluchten vanwege noodzakelijke redenen.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ja, ik vind dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven gerekend kunnen worden. Dit zou kunnen gelden voor overzeese gebieden of bepaalde eilandbestemmingen die tot het Koninkrijk der Nederlanden behoren, zoals het Caribisch gebied en de overzeese gebiedsdelen van Nederland, zoals de Nederlandse Antillen of Aruba. Voor deze gebieden zou een lager tarief kunnen gelden, omdat de reis anders vrijwel onmogelijk is zonder te vliegen. Dit voorkomt dat reizigers onterecht zwaar worden belast voor reizen die geen realistische alternatieven hebben.
Wat betreft intercontinentale vluchten vind ik het lastig om een specifiek tarief te rechtvaardigen, aangezien er geen praktische alternatieven zijn voor de meeste langeafstandsvluchten, en vliegen de enige optie is. Het zou dus redelijk zijn om voor deze vluchten geen hogere tarieven te hanteren enkel vanwege de afstand, aangezien er geen reële alternatieven zijn voor vliegreizen. Het argument om de belasting alleen op basis van afstand te verhogen, zou onterecht dure tarieven opleggen voor bestemmingen die al moeilijker bereikbaar zijn.
In dit geval zou ik eerder pleiten voor een gelijk tarief voor langeafstandsvluchten, met uitzondering voor bepaalde overzeese gebieden zoals eerder genoemd, waar de noodzaak om te vliegen veel groter is.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee, niet alle soorten vluchten en passagiers zouden gelijk moeten worden belast. Er kunnen bepaalde uitzonderingen of differentiatie in de belasting zinvol zijn om onterecht zware lasten te voorkomen voor bepaalde groepen.
Een voorbeeld hiervan is voor transferpassagiers. Het belasten van transfervluchten kan oneerlijk zijn, omdat deze passagiers vaak geen keus hebben in hun reisroute en de vluchten niet de primaire bestemming zijn. Het zou eerlijker zijn om deze passagiers minder te belasten of zelfs uit te sluiten van de belasting, aangezien hun vlucht niet per se bijdraagt aan extra uitstoot, omdat ze vaak slechts een tussenstop maken.
Daarnaast zou ik vluchten met een vliegtuig van minder dan 4.000 kg moeten uitsluiten van de belasting of lager belasten. Kleinere vliegtuigen hebben vaak een lagere uitstoot per passagier, en een hogere belasting voor deze kleinere vluchten kan onterecht zwaar uitpakken voor kleine luchtvaartmaatschappijen of regionale vluchten die meer afhankelijk zijn van de capaciteit en frequentie van kleinere vliegtuigen.
Ten slotte zou ik vluchten naar overzeese gebieden van Nederland (zoals Aruba, Curaçao en andere Caribische eilanden) een aangepast tarief kunnen geven, aangezien voor deze bestemmingen geen realistische alternatieven bestaan, en vliegen de enige optie is.
Op deze manier kan de vliegbelasting rechtvaardiger worden toegepast, zonder onterecht zware lasten voor passagiers die weinig andere vervoersopties hebben, of voor kleinere vluchten die relatief minder belastend zijn voor het milieu.