Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Ulvenhout |
Datum | 16 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, er zijn nauwelijks tot geen gelijkwaardige alternatieven voor lange vluchten en mede daardoor behoort een lange vlucht juist tot de laagste uitstoot per passagier per kilometer.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Alleen indien er bewezen duurzamere vervoersopties aanwezig zijn, welke zich op alle fronten kunnen meten aan het vervoer per vliegtuig. Denk hierbij bijvoorbeeld aan frequentie en reistijd.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee, zie ook reactie op vraag 1.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. Dit zou leiden tot grote ongelijkheid. Een vlucht naar Koeweit zou dan bijvoorbeeld gelijk belast worden als een vlucht naar Hawai, omdat dat in de Verenigde Staten legt en dan wellicht gelijkgesteld moet worden met een vlucht naar de Oostkust van de VS.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ja, want anders wordt het innen van belasting misbruikt om gedrag proberen te beïnvloeden.
Tevens, effect op uitstoot bij hoge belasting kan wel eens minimaal zijn, of juist averechts uitpakken, als een belasting niet wereldwijd, zoals in ICAO verband, wordt afgesproken. Dan is er namelijk geen incentive meer om ‘belastingontduiking’ te plegen door te reizen van/via een land met een lagere tot geen belastingheffing.
Belastingheffing leidt mijns inziens slechts tot een verhoging van de overheidsinkomsten, maar zal de uitstoot wereldwijd niet beperken.