Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam M van der Lee
Plaats Amsterdam
Datum 17 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja. Hoewel er op het eerste gezicht voor kortere vluchten betere alternatieven bestaan (de trein/bus/ferry of zelfs auto) bestaat er voor bijvoorbeeld een strandvakantie naar Bonaire ook een prima alternatief. Namelijk een strandvakantie naar de Middellandse Zee. Natuurlijk kun je voorbeelden verzinnen waarbij een verre vlucht noodzakelijk of op zijn minst erg gewenst is. Maar ook dan blijft de vervuiling, die enorm is, enorm hoog. Dus is het belangrijk om verre vluchten extra zwaar te belasten.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Daar valt zeker iets voor te zeggen. Wellicht dat je, net zoals bij ETS, een belasting kunt heffen over de totale uitstoot van een vlucht, zodat een vlucht naar Brussel in verhouding (maar niet absoluut) zwaarder wordt belast dan een vlucht naar Barcelona. Je kunt vluchten waar een trein een alternatief binnen 4 uur biedt natuurlijk ook gewoon verbieden, of beginnen bij 2 uur en dit elke paar jaar met 30 minuten uitbreiden tot uiteindelijk een uur of 6.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, niet in de laatste plaats omdat dit vluchten zijn die ook per kilometer erg vervuilend zijn, simpelweg omdat zo'n vlucht veel brandstof meeneemt, wat met name aan het begin van de vlucht vanwege het gewicht tot extra veel uitstoot zorgt.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Geen mening.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik vind dat transferpassagiers zonder twijfel ook moeten betalen, net zoals passagiers die hier opstappen. Daarnaast vind ik dat passagiers van business class meer moeten betalen vanwege hun grotere uitstoot, en in het verlengde daarvan privéjets helemaal een stuk meer.