Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Dhr. P. Gerritsen
Plaats Leeuwarden
Datum 18 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ik vind dat er helemaal geen vliegbelasting geheven moet worden, dat heeft geen enkel effect. Zeker niet als Nederland dit individueel doet. Op Europees niveau kan ik het me nog voorstellen, maar Nederland is te klein om dergelijke maatregelen voor zichzelf te nemen. Daarmee prijzen we onszelf alleen maar de markt uit, passagiersstromen verplaatsen zich naar elders. Landen als Ierland en Zweden hebben ook geen vliegbelasting, wat bewijst dat het best zonder kan.

Als er dan toch vliegbelasting geheven moet worden, dan voor heel Europa het zelfde tarief hanteren en dit geld oormerken zodat het gebruikt kan worden voor innovatie van de luchtvaart en niet in de algemene middelen verdwijnt.