Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Berkel en Rodenrijs
Datum 17 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, gebleken is dat nu al honderdduizenden Nederlanders via Duitsland en België vliegen. Belastingen verminderen het aantal passagiers en vluchten niet, maar zorgen voor spreiding. De luchtvaartsector is voor Nederland een belangrijke economische motor en het is nuttiger om de luchtvaart te verduurzamen. Dat lukt alleen maar als er voldoende inkomsten zijn en dus passagiers die via Nederland willen vliegen. Nederland is maar een stipje op de kaart van de wereldluchtvaart en maatregelen in Nederland leveren voor het milieu niets op als men in de ons omringende landen gaat vliegen. De argumenten van de omwonenden moeten uiteraard meegewogen worden, maar niet prevaleren boven economische gronden. Daarbij komt dat de meeste klachten komen van een zeer kleine groep omwonenden en iedereen die in de buurt van Schiphol woont, is daar gaan wonen toenadering luchthaven al bestond.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, ten eerste omdat er geen betaalbaar alternatief in de vorm van openbaar vervoer is. Daarnaast zorgende relatief korte vluchten voor overstappende passagiers en zoudenndeze overstappers anders gewoon via Frankfurt of Parijs gaan vliegen. Per saldo dus geen passagier die minder gaat vliegen, maar via andere luchthavens de vlucht gaat maken.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, omdat de passagiers die deze vluchten maken dan eenvoudigweg via een andere luchthaven de vlucht toch maken. Het is een illusie om te denken dat iemand die naar Bali wil vliegen vanwege de belasting niet gaat vliegen maar met de huifkar naar Drenthe op vakantie gaat. Deze passagier gaat dan naar Brussel, Frankfurt of Parijs en laat zich via Dubai of Qatar naar Bali vliegen. Lachende partij zijn de luchtvaartmaatschappijen uit Dubai en Qatar die geen enkele belemmering hebben om te vliegen.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, überhaupt geen hogere tarieven nu dit de zelfbeschikking van mensen vermindert en ook geen effect zal hebben nu passagiers via alternative luchthavens gaan vliegen.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Gelijke belasting, waarbij de belasting niet wordt verhoogd. Door de exorbitante stijgingen van de havengelden op Schiphol prijst Nederland zich sowieso al uit de markt. De luchtvaart is na de auto de volgende fiscale melkkoe van de regering en met de opbrengsten wordt niet geïnvesteerd in het milieu.