Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam J Janssen
Plaats Amsterdam
Datum 28 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee. Als dit word ingevoerd gaat men over de grens vertrekken met als gevolg meer uitstoot.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. De vluchten naar Brussel worden uitgevoerd door KLM. KLM probeert passagier met eindbestemming Brussel al te laten "overstappen" op de trein naar Brussel. Echter kan de trein niet genoeg capaciteit aan bieden. er is dus geen belasting incentive nodig.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Als dit word ingevoerd gaat men over de grens vertrekken met als gevolg meer uitstoot.
Verder speelt de overheid de midden oosten carriers dan nog meer in de kaart.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Vraag 4, een wollig verhaal om de Nederlandse overzeese gebieden belasting korting te geven.
Het ging toch om de uitstoot? Juist deze bestemmingen hebben weinig economisch toegevoegde waarden.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Als de Nederlandse regering transfer passagier gaat belasting met deze nieuwe voorgenomen belasting zal de KLM Sabena achterna gaan. Dat betekend ook het eind van Schiphol als grote luchthaven. Delta vertrekt dan ook naar de hubs Parijs, Stockholm en Oslo (SAS). Schiphol is al een van de duurste luchthavens.

Gefeliciteerd! met succes de grootste particulieren werkgever de nek om gedraaid.
Denk wel even aan de WW kosten die daaruit volgen. En vergeet niet de gemisten box 1 belastingopbrengsten.

Als deze weg word ingeslagen is het eenrichtingsverkeer. Als het netwerk van Schiphol/KLM eenmaal is kapot belast komt het nooit meer terug, ook niet bij het terugdraaien van dit nieuwe belastingplan.