Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amsterdam
Datum 16 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Graag zou ik willen weten van dit en ook van toekomstige kabinetten wat ze met deze belasting willen bereiken?
Is dit vanwege het milieu? Milieu waarvan iedereen weet dat de mens maar 2% van de totale uitstoot op aarde produceert. En van die 2% maar 2% door de luchtvaart die nu de klappen krijgt?!
Belasting om begrotingstekorten te dekken, meer is het niet.
We gaan de economie de kop afhakken om paar zieltjes een goed gevoel te geven.
Want u denkt toch niet dat de rest van de wereld zich iets van Nederland aantrekt? De rest van de wereld bouwt gewoon de ene na de andere luchthaven van 40Miljoen plus passagiers. Waarom? Omdat Europa en Nederland voorop, kinderachtig naïef hun eigen luchtvaart de kop afschiet en daarmee hun eigen economie.
Alsof de rest van de wereld zich hier iets van aantrekt? Mensen willen reizen. Het is een feit!
Maar goed, we gaan eerst eisen van de luchtvaartmaatschappijen dat ze tig miljoenen investeren in schonere en minder lawaaiige vliegtuigen, om ze daarna failliet te laten gaan op een paar tientjes per ticket zodat men zich in Nederland goed kan voelen qua luchtvaart beleid.
Chapeau, well done.
IVW mag wel paar duizend extra uitzendkrachten gaan inhuren om al die ontslagen medewerkers, direct gelieerd aan die luchtvaartmaatschappijen maar ook en vooral indirect, op te gaan vangen.
En de belasting betaler mag hier voorop draaien.
Top idee!

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Same sjit.
Denk na voordat je iets doet en later spijt van krijgt.
Dat heet visie lef en moed!

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zie reacties hierboven

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Als je dit mondiaal aanpakt dan heb je een punt van discussie
Zo niet ben je dom, visie loos en onbekwaam als bestuurder

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Zie reacties hierboven