Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam NVT (Dhr. J.P.M. van der Hulst)
Plaats Nootdorp
Datum 25 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Men kan alleen maar aan meer belasten denken en daarbij wil Nederland weer voorop lopen als beste jongetje van de klas.
Dus nee niets zwaarder belasten want er wordt sowieso niets mij bereikt, het extra geld verdwijnt weer naar onzalige projecten en mensen worden weer geknot in hun vrijheid.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Eigenlijk hier een zelfde antwoord als onder vraag 1. Echter naar Brussel vliegen is enigszins kolder gezien de afstand maar extra belasting gaat dat niet verhelpen.
De trein zou een goede vervanger kunnen zijn afhankelijk van waar men woont in NL. Veelal is het met de auto sneller, economischer en goedkoper zeker als men met meerderen reist.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ook hier gaat de extra belasting alleen maar om het aanvullen van de schatkist en of dat oplevert wat men denkt is maar zeer de vraag. Kleine moeite om dan via/vanaf Duitsland of België te gaan vliegen om ook dit onzalige idee te ontlopen. Extra nadeel is dan voor onze blauwe trots de KLM die hiermee de dupe wordt van deze strapatsen.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Gewoon nee en ophouden met dit soort zogenaamde uitzonderingen want daarmee is het eind zoek en is er voor alles wel een uitzondering te bedenken hetgeen gaat leiden tot zinloze discussies.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Het vermoeden waarom wordt hier in de vraag al bevestigd, het ont- of aanmoedigen van gewenst bedrag en jullie bepalen wat gewenst gedrag is?
Er gaat geen vliegtuig minder vliegen alleen wellicht met minder passagiers maar dus met dezelfde uitstoot. Onze eigen vliegmaatschappijen worden benadeeld t.o.v. bijvoorbeeld al die midden oosten maatschappijen en die zogenaamde klimaatbescherming is er ook niet mee gediend.
Allemaal onzalige plannen om maar te deugen en geld te schrapen zonder ook maar één Euro van de verdiensten, als die er al zijn, ten goede van het klimaat te laten komen.