Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Helmond
Datum 17 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Lange vluchten meer belasten dan korte vluchten is onzin, omdat er voor lange vluchten geen alternatief bestaat.
De lange reizen zullen hoe dan ook uitgevoerd blijven worden, omdat de noodzaak er is. Extra belasten is dan ook onzin en werkt niet.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zeer korte vluchten, waar tegelijkertijd ook een echt alternatief voor bestaat, zouden in aanmerking kunnen komen voor een verhoging van belastingen.
brussel, düsseldorf en bremen zijn hier voorbeelden van.
Vluchten naar het Verenigd Koninkrijk juist niet, omdat er een zee tussen ligt.
Overstappers vanuit verre oorden zouden moeten worden vrijgesteld van deze extra belasting. Voor hun is er geen alternatief.
Voorbeeld: Lima-Ams-Bremen. Deze persoon zal altijd met het vliegtuig naar bremen blijven gaan vanuit Schiphol. Er is geen andere optie.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Absoluut niet.
Lange vluchten bestaan omdat het de enige manier is om aan de andere kant van de wereld te geraken. De noodzaak voor passagiers om daarheen te moeten is een gegeven. Daardoor zal die vlucht sowieso doorgaan, bij welke belastingverhoging dan ook. En louter een hogere beslasting verlaagt de uitstoot op geen enkele manier. Het schaadt wel de nederlandse luchtvaartsector.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Het enige argument voor hogere belastingen zou zijn op zeer korte afstanden. Denk hierbij aan brussel, dusseldorf, bremen en luxemburg.
Op alle andere afstanden zijn nu simpelweg geen alternatieven beschikbaar. Al helemaal niet voor zakelijk verkeer.
Vluchten naar Engeland zullen ondanks de korte hemelsbrede afstand altijd nodig blijven, vanwege de Noordzee. Hierdoor is er geen snel alternatief beschikbaar.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Vluchten met verouderde vliegtuigen zouden via landingsgelden zwaarder kunnen worden belast.
Zo worden airlines gedwongen om zuinigere vliegtuigen in te zetten.
Andere maatregelen zijn onzinnig en contraproductief.
Differentiatie op afstand is onzin zolang er geen alternatieven voorhanden zijn. En aangezien die alternatieven er alleen zijn op afstanden < 500km is dat een goede scheiding. Alle bestemmingen boven die afstand zullen altijd per vliegtuig mogelijk blijven. Tenzij men in europa een fijnmazig treinennet opzet. Maar dat is een utopie. De realiteit is anders.