Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | J. De Vries |
---|---|
Plaats | Utrecht |
Datum | 17 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, dat moet je niet doen. Dat zorgt er alleen maar voor dat Nederlanders hun reis in het buitenland beginnen, dat is nu vaak al goedkoper. Nederland prijst zichzelf de markt uit, we hebben de hoogste vliegbelasting van heel Europa.
Nu al loont het de moeite om, als je met KLM wil vliegen, eerst naar Brussel of Düsseldorf te rijden. Daar vandaan vlieg je dan met KLM naar Schiphol om daar over te stappen. Veel goedkoper dan vertrekken vanaf Schiphol.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens.
Het aantal directe passagiers op deze vluchten is verwaarloosbaar, het zijn vrijwel zonder uitzondering overstap passagiers. Die beginnen hun reis over de grens en stappen op Schiphol over naar hun uiteindelijke bestemming. Voor passagiers die deze vluchten rechtstreeks gebruiken is de trein een veel beter alternatief, en dat gebeurt nu al volop. Zoals gezegd zitten er vrijwel geen rechtstreekse passagiers op deze vluchten, alleen overstappers.
Je moet niet per individuele vlucht kijken, je moet per totale reis kijken. Dat is dus een combinatie van een korte en een langere vlucht, de een kan niet zonder de ander.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Dat zou het domste zijn wat je kan doen!
Nu al is Nederland een duur land om vandaan te vertrekken. Ik heb voor de grap eens vergeleken, een reis van Amsterdam naar New York op een willekeurige dag, met overstap op Londen Heathrow, kost €1321. De zelfde reis maar dan met vertrek uit Dublin kost €702. Zelfde vlucht van Londen naar New York, het verschil zit hem dus alleen in vertrek vanaf Amsterdam of vanaf Dublin. Een vluchtje van Amsterdam naar Dublin kost €21, dus het loont de moeite om eerst naar Dublin te vliegen om daar aan de reis naar New York te beginnen. Ierland heeft overigens geen vliegbelasting.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
En als er niet meer vliegbelasting over langere afstanden betaald moet worden dan speelt dit hele probleem niet, dat maakt deze vraag overbodig. Probleem opgelost.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Uiteraard moeten transferpassagiers vrijgesteld zijn van vliegbelasting, deze hebben ze immers al betaald in het land waar ze hun reis begonnen zijn. Ten minste, als die landen vliegbelasting zouden heffen. Er zijn nog altijd heel veel landen die dat niet doen. Ik noemde eerder al Ierland dat geen vliegbelasting heft, ook Zweden heeft recentelijk de vliegbelasting afgeschaft om de economie te stimuleren.
Als die landen zonder vliegbelasting kunnen, dan moeten we dat hier in Nederland toch ook kunnen?