Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amsterdam
Datum 25 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee. Wel zwaar belasten, maar minder zwaar dan korte vluchten. Lange vluchten vervuilen meer, maar met de boot naar Amerika is geen optie, terwijl voor korte vluchten vaak allerlei alternatieven voorhanden zijn.


Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja. Vliegen terwijl je net zo goed met de trein kunt is onzin. Dat soort vluchten moeten zoveel mogelijk ontmoedigd worden door ze minimaal 2x zo duur te maken als bv de trein.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Belasten per gevlogen km of MJ energieverbruik . En daarbovenop extra belasten als er duurzame vervoers-alternatieven zijn.

We moeten zsm Co2 neutraal worden als we willen voorkomen dat ons klimaat nog verder ontregeld raakt en we
onomkeerbare tipping points overschrijden die de aarde voor de menselijke soort potentieel onleefbaar kunnen maken.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Co2 uitstoot en levensbedreigende klimaatopwarming trekt zich niets aan van landsgrenzen of EU-lidmaatschap. Maar wel van onze fossiele verslaving en energieverbruik. Dus belast op basis daarvan. MJ per km per pp. Dat is volgens mij de enige eerlijke verdeelsleutel.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Niet verschillend belasten. Als je gaat rekenen op basis van MJ per km per pp heb je eerlijke belasting waarbij de grootste vervuiler het meeste bijdraagt. Dat moet altijd het uitgangspunt zijn. Privéjet vliegers betalen dan zeer terecht het meest, terwijl als je economy class in een Boeing gaat zitten je minder zult betalen.

Beter nog: Privéjets helemaal verbieden.