Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Haarlem
Datum 17 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Deze manier van reguleren heeft helemaal geen zin. De passagiers-/vervoersstromen zullen zich gewoon aanpassen naar een goedkopere route. Je brengt alleen je eigen markt om zeep en daarmee ook je invloed op de luchtvaart wereldwijd. De Nederlandse politiek zou zich hard moeten maken voor (wereldwijde) gezamenlijke afspraken over dit soort maatregelen.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
De vergelijking trein/auto/luchtvaart wordt altijd oneerlijk gemaakt. Neem de hele keten mee in het vergelijk; dus bij de trein o.a. ook de productie en onderhoud van (talloze) km spoor. Bij de auto de hele keten van benodigde voorzieningen langs de weg (brandstof, laadstations, asfalt productie/onderhoud, etc.). Een vliegtuig heeft aan 2km asfalt bij start en landing genoeg.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Niet zolang er geen wereldwijde afspraken over worden gemaakt, dat dit voor alle maatschappijen en landen hetzelfde is. Juist op dit soort afstanden zal de passagier dan makkelijk een goedkopere (en dus aantrekkelijkere) route kunnen vinden/kiezen. Ze stappen gewoon een paar 100 of 1000 km verderop over, waar geen (extra) tax wordt geheven.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Riekt naar voortrekkerij. Hoe oneerlijk wil je het hebben, zowel richting andere landen als richting passagiers (die soms écht geen andere keuze hebben dan naar een specifiek land te reizen).

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Dit is geneuzel binnen de marge. De luchtvaart is een globaal verschijnsel; als je hier ook maar enige invloed op wilt hebben dan zul je dit wereldwijd moeten afspreken. Nogmaals, de stromen zullen zichzelf gewoon verleggen. Mogelijk is dit in sommige gevallen zelfs nadelig voor de (wereldwijde) uitstoot. De luchtvaart in Nederland mag niet de dupe worden van het feit dat de politiek het niet voor elkaar krijgt om hier Europese/wereldwijde afspraken over te maken.